گزارش برنامه پیمایش کلکچال به توچال

کل مسافت پیمایش شده : ۱۴ کیلومتر
کل زمان برنامه : ۱۱ ساعت
مسیر صعود :
بوستان جمشیدیه، پناهگاه کلکچال ۲۶۰۰ متر، گردنه زین اسبی، دره پیاز چال، قله لزون شرقی (پیاز چال) ۳۵۴۰متر، قله لزون غربی ۳۵۸۵ متر، قله برفچال ۳۷۰۰ متر، قله توچال ۳۹۶۰متر
مسیر فرود:
ایستگاه هفت توچال – تله کابین توچال.
اعضاء حاضر در برنامه : ۱۵ نفر
اسامی همنوردان :
آقایان :
۱- هوشنگ حسنی ۲- قدرت اشتری ۳- افشین شهلا ۴- احمد غلامی ۵- هایله منطقی ۶- حمید شعبانیان ۷- ابوالفضل فریدنیا ۸- فرهاد آقایی ۹- علی نفیسی ۱۰- عبدالهی ۱۱- مجید مطلبی

بانوان :
۱- شیما الله وردی ۲- مریم غلامی ۳- طیبه ابراهیمی ۴- نوشین جودکی

سرپرست برنامه : آقای قدرت اشتری
سرقدم : آقای هوشنگ حسنی
عقبدار : آقای افشین شهلا
عکاس : آقای ابوالفضل فریدنیا
گزارش نویس : خانم مریم غلامی

شرح گزارش :
برنامه ی خط الراس کلکچال به توچال در صبح روز جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ساعت ۴:۴۵ دقیقه بامداد با ۱۵ نفر از اعضاء، از پارک جمشیدیه آغاز شد. به اعتقاد برخی از مردم، کلک‌چال خانه دیو سپید در ادبیات فارسی بوده ‌است، ولی برخی دیگر کلک‌چال آمل را خانه دیو سپید می‌دانند. کلک‌چال را یخچال پربرف هم معنی کرده‌اند. ارتفاع پناهگاه کلکچال از سطح دریا، ۲۶۰۰ متر است. پناهگاه در سال ۱۳۳۹ و توسط سازمان پیشاهنگی ایران ساخته شد. در روی برج سفید آن، نام گروه‌های پیش‌آهنگی دیده می شود. این پناهگاه سه مسیر دسترسی دارد: بوستان جمشیدیه، گلاب‌دره و دره وزباد. ما از مسیر بوستان جمشیدیه صعود خود را به سمت پناهگاه کلکچال را آغاز کردیم و در ساعت ۷ صبح به پناهگاه کلکچال رسیدیم. در پناهگاه به مدت ۴۵ دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم. شرایط آب و هوایی بسیار مساعد بود، آسمان صاف بود و باد سرعت چندانی نداشت. بارش برف در طول هفته و روزهای گذشته قسمتی از مسیر منتهی به پناهگاه را سفید پوش کرده بود و حال و هوای زمستانی به برنامه داده بود. بعد از صرف صبحانه حرکت خود را به سمت گردنه زین اسبی ادامه دادیم. از گردنه زین اسبی یک مسیر به سمت شرق و قله ی کلکچال ختم میشود و مسیر دیگر به سمت شمال و از مسیر دره است که به گردنه ی پیازچال و چشمه ی پیازچال می رسد. گروه از مسیر دره حرکت خود را ادامه داد. در ساعت ۱۰:۴۵ به بالای چشمه پیازچال در دره پیازچال رسیدیم. قدری استراحت کردیم و در کنار دوستان عکس های یادگاری گرفتیم. سپس حرکت خود را به سمت قله پیازچال ادامه دادیم. به دلیل وجود برف انبوه در طول مسیر، سرعت حرکت قدری کند شده بود. ولی صاف و آفتابی بودن هوا و همینطور شور و اشتیاق دوستان و همنوردان برای صعود، سختی مسیر را راحت تر کرده بود. بعد از عبور از قله ی پیازچال در بخشی از مسیر می بایست از چند گرده کوچک سنگی می گذشتیم. در ادامه مسیر، بعد ازعبور از قله برفچال به یال منتهی به قله توچال رسیدیم و در نهایت ساعت ۱۶:۱۵ برفراز قله توچال بودیم. بعد از گرفتن عکس و خوردن تنقلات به سمت ایستگاه هفت حرکت کردیم. نزدیک قله توچال دو نفر خارج از گروه ماهین و بدون تجهیزات اقدام به صعود کرده بودند و دچار سرمازدگی و یخ زدگی انگشتان دست و پا شده بودند، آقای اشتری عزیز آن ها را به پناهگاه رساندند و امداد و اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی انگشتان دست و پا انجام دادند و آنها را به ایستگاه هفت منتقل کردند. در ایستگاه پنچم توچال تعدادی از دوستان برای آقای فرهاد آقایی جشن تولد کوچکی گرفتند و به همین مناسبت کیک بسیار خوشمزه ای در ایستگاه پنجم توچال صرف شد و خاطره ی این برنامه ی شیرین با کیک تولد، دلچسب تر و شیرین تر هم شد. در پایان تشکر ویژه از استاد عزیز آقای اشتری بزرگوار سرپرست مسئول و با اخلاق گروه ماهین که براستی سرپرستی و استادی زیبنده شخصیت و منش ایشان است و همینطور تشکر از استاد غلامی عزیز افتخار گروه ماهین و باشگاه دماوند که به واقع کوله باری از دانش و تجربه به همراه دارند. تشکر فراوان از آقای حسنی سرقدم با اخلاق، بردبار و با دانش برنامه. همینطور سپاس از آقای شهلا بزرگوار که همواره در تمام برنامه ها ی گروه ماهین یاری دهنده و کمک ارزشمند گروه بودند و تشکر از عکاس گروه آقای فریدنیا که با عکسای خوبشون خاطرات خوب ما را تا همیشه ثبت کردند و همینطور سپاس فراوان از تک تک شما دوستان و همنوردان خوبم که در این برنامه شرکت کردید و هر کدام به نوعی در خدمت گروه بودید و خاطره ی شیرین این برنامه را به یادماندنی تر کردید. به امید دیدار دوباره شما عزیزان.

۱,۰۶۹ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.