گزارش برنامه پیمایش غارهای سم ونیک

۱۱ الی ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

طبق تقویم ارائه شده توسط کارگروه غارنوردی باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند ، پنجمین برنامه سال جاری پیمایش غارهای سم و نیک بود.

غار سم، در آخرین رده بندی غارهای ایران ، پنجمین غارعمیق و یکی از فنی ترین غارهای ایران با عمق ۴۰۶ متر واقع در استان سمنان می باشد. غار نیک نیز با عمق ۱۷۸ متر در مجاورت غار سم واقع شده است.

طبق زمان بندی اعلام شده، کلیه اعضای تیم که از شهرهای مختلف در این برنامه شرکت کرده بودند راس ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۱۱ خرداد، در روستای نام نیک (منزل آقای محمد حسن وزیری) گرد هم آمدند.

پس از صرف صبحانه و بار زدن وسایل بر روی تراکتور، همگی بوسیله تراکتور به سمت محل کمپ در نزدیکی دهانه غار حرکت نمودیم. حدود ساعت ۱۱ صبح به محل کمپ رسیدیم و بلافاصله به برقراری کمپ پرداختیم و تعداد ۷ عدد چادر در محل کمپ نصب گردید. پس از صرف نهار قرار شد که اعضای تیم تا ساعت ۱۷ استراحت نمایند و پس از آن جلسه توجیهی و آماده سازی لوازم فنی جهت پیمایش روزآینده، برقرار گردد. ولی از همان ساعات بارندگی در منطقه شروع شد و عملا امکان بیرون آمدن و انجام کارهای درنظر گرفته شده میسر نشد.

روز دوم : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

با توجه به تاخیر پیش آمده ناشی از شرایط آب و هوا، در روز گذشته، ساعت ۶ صبح همگی بیدار شده و شروع به آماده کردن لوازم فنی شدیم، تعداد ۸ عدد کوله طناب برای پیمایش غار سم آماده شد.

تیم اول در ساعت ۹:۱۵ ، شامل آقایان حسین شاهینی (سرپرست) ، محمد روحانی ، امیر جوانمرد و خانم مهدیه قنایی جهت طناب ریزی و پیمایش وارد غار شدیم، تعداد ۳ کوله طناب همراه ما بود و قرار بود که تا چاه ۱۳ را طنابریزی کنیم و در آنجا استراحتی نماییم تا تیم دوم ادامه طنابها را به ما برساند. حدود ساعت ۱۲ کار طناب ریزی چاه ۱۳ به پایان رسید و مجبور شدیم حدود دو ساعت در آن محل استراحت کنیم تا تیم دوم طنابهای ادامه غار را به ما برساند.

تیم دوم نیز شامل آقایان احمد محیط، هادی ظهوریان، محمد شریفی، جواد صبوری، فرهاد صحرایی، مهدی اندی و خانم فاطمه اکرمی در ساعت ۱۱ وارد غار شده بود.

حدود ساعت ۱۴ دو نفر از اعضای تیم دوم که سرعت بیشتری داشتند، طنابهای ادامه غار را به ما رساندند و ما بلافاصله شروع به ادامه طنابریزی و پیمایش نمودیم. حدود ساعت ۱۵:۱۵ به کمپ زیر چاه ۱۸ رسیدیم ، در انجا استراحتی یک ساعته نموده و به ادامه مسیر پرداختیم. از این قسمت به بعد امکان درگیری با آب و خیس شدن وجود داشت و سعی کردیم با احتیاط بیشتری این مسیر را پیمایش نماییم.

سرانجام در ساعت ۱۸:۳۰ تیم اول به انتهای غار رسید و با فاصله کمی تعداد ۴ نفر از اعضای تیم دوم (جمعا ۷ نفر) در انتهای غار حضور داشتند.

۴ نفر از اعضای تیم دوم هم به دلیل نداشتن پوشاک مناسب علی رغم آمادگی لازم، از کمپ چاه ۱۸ ، به سمت دهانه برگشته بودند و ساعت ده شب به کمپ رسیده بودند.

حدود یک ساعت در انتهای غار به عکاسی و صرف خوراکی و استراحت پرداختیم و پس از آن شروع به صعود و جمع آوری طنابها نمودیم.

با یک کار تیمی منسجم و همکاری افراد طنابهای غار تا زیر چاه چهارم جمع آوری و از غار خارج شد و قرار بر این شد که مابقی طنابها روز بعد جمع آوری گردد.

سرانجام ۴ نفر از اعضای تیم ساعت ۷ صبح و بقیه ساعت ۱۰ صبخ روز ۱۳ ام خرداد ، از غار خارج شدیم.

روز سوم : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

پس از خروج همه نفرات در صبح این روز از غار، ساعت ۱۴ همان روز چهار نفر از اعضای تیم جهت ورود مجدد به غار و جمع آوری مابقی طنابها داوطلب شدند و در زملن حدود ۳ ساعت کلیه طنابهای باقیمانده از غار خارج گردید و بدین ترتیب پیمایش غار سم در ساعت ۱۷ روز سوم (۱۳ خرداد) به اتمام رسید.

روز چهارم : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲

در این روز با توجه به روحیه خوب تیم و آمادگی نفرات تصمیم به پیمایش غار نیک گرفتیم.

۳ نفر از دوستان با توجه به مشکلات کاری و زمانی که داشتند، صبح این روز، محل کمپ را ترک نموده و به سمت شهرهای خود عازم شدند.

تیم پیمایش غار نیک شامل حسین شاهینی (سرپرست)، احمد محیط ، جواد صبوری ، فرهاد صحرایی ، امیر جوانمرد در ساعت ۹:۳۰ وارد غار شدیم. غار در پایین دست محل کپ و در فاصله حدود ۲۰ متری از آن قرار دارد. دارای دهانه ای بسیار تنگ می باشد که گذر از آن نیاز به تلاش زیادی دارد.این چاه ۶ غار دارد که با فاصله کمی از هم قرار دارند. با توجه به اینکه در پیمایش قبلی این غار، در بعضی از چاهها مشکلاتی در کارگاهها مشاهده شده بود، تصمیم بر این شد که در این پیمایش رولکوبی و اصلاحات مربوطه در کارگاهها انجام پذیرد.(چاههای ۴و۵و۶)

حدود ساعت ۱۲ به انتهای غار رسیدیم و پس از یک ساعت استراحت و عکاسی در انتهای غار مسیر برگشت را پیش گرفتیم و در ساعت ۱۷ تمامی نفرات از غار خارج شدند.

روز پنجم : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

صبح زود بیدار شده و مشغول جمع آوری کمپ شدیم و پس از صرف صبحانه بوسیله تراکتور به روستای نام نیک بازگشته و مسیر بازگشت به تهران را در پیش گرفتیم و برنامه به پایان رسید.

در اینجا لازم است که از تمامی دوستانی که در این برنامه شرکت کرده و با همکاری و همیاری خود ، باعث موفقیت این برنامه شدند ، صمیمانه تشکر نمایم.

همچنین تشکر ویژه ای را از جناب “آقای وزیری” از اهالی خوب و با صفای روستای نام نیک دارم که همیشه به ما لطف نموده و زحمت انتقال تیم از روستا تا محل کمپ را متحمل می شوند.

همراهان برنامه :

۲۴ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.