پیمایش غار آویشو

گزارش پیمایش غار آویشو

پیمایش غار آویشو، واقع در استان گیلان-شهرستان ماسال، در تاریخ ۱۴۰۲/۲/۱۵ با حضور ۹ نفر از دوستان، برگزار گردید.
همراهان برنامه
آرمان صفری
علیرضا مهدی زاده
کاوه قراجه

بر اساس تقویم ارائه شده کارگروه غارنوردی باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، سومین برنامه سال جاری به پیمایش غار آویشو در شهرستان ماسال اختصاص داشت.
غار آویشو از جمله غارهای رودخانه ای است که در جنگلهای شهر ماسال و شاندرمن قراردارد، عمق تقریبی این غار ۱۷۶- و طول آن ۷۷۶ متر می باشد.
غار دارای ۹ حلقه چاه می باشد که بلندترین چاه آن ۱۲ متر عمق دارد.
وجه تسمیه غار آویشو به خاطر آبی است که درون غار وارد شده و در آن جاری است. ‘آو’ به معنی آب و ‘ویشو’ به معنای فرورفتن (آب) می باشد.

با توجه به بارندگی روزهای قبل در منطقه و احتمال بسته بودن مسیر منتهی به دهانه غار تصمیم بر آن شد تا یک روز جلوتر از تاریخ پیمایش برای بررسی همه جوانب، به منطقه برویم.
ساعت ۶:۳۰ صبح روز پنجشنبه از تهران به سمت منطقه ماسال با ماشین شخصی حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۱ صبح به ابتدای جاده فرعی غار آویشو رسیدیم. تا قبل از رسیدن ما بارندگی در منطقه همچنان ادامه داشت. در ابتدای مسیر به دلیل بارندگی زیاد، گل و لای فراوانی در مسیر بود. تصمیم گرفتیم که با طی مسافتی کوتاه از جاده خاکی، بیشتر به جزییات پی ببریم. خوشبختانه مسیر برای عبور نیسان مناسب بود و با توجه به اینکه هوا در روز جمعه آفتابی می شد با خیالی آسوده تر به برنامه ریزی روز پیمایش پرداختیم. محل مورد قرار برای اعضای تیم، سه راهی آویشو و نزدیک به کلبه ای چوبی و زیبا در نظر گرفته شد. با رسیدن نفرات تیم به محل قرار، شب را در همان محل شب مانی کردیم. سرمای هوا باعث شد تا تعدادی از نفرات داخل ماشینهای خود استراحت کنند.
صبح روز بعد ساعت ۶ صبح از خواب بیدار شدیم و با آماده کردن وسایل و تجهیزات و رسیدن نیسان به سمت غار حرکت کردیم. بعد از حدود یک ساعت نیسان سواری، از جاده ای بسیار بکر و تماشایی، با مناظری زیبا از کلبه های ییلاقی چوبی و دامها، کم‌کم به نزدیکی دهانه غار رسیدیم.
صبحانه را در همان محل صرف کردیم و با پوشیدن لباسها و ابزار، پیمایش را در ساعت ۱۰ صبح آغاز کردیم. نفرات تیم به دو‌گروه تقسیم شدند. و قرار شد تیم دوم یک ساعت بعد از تیم اول وارد غار شود.
بارندگی های روزهای اخیر شدت و مقدار آب را در غار بیشتر کرده بود و حتی با وجود داشتن لباسهای ضد آب، با فرود و صعود ها زیر آبشارها، همه لباسهایمان خیس شده بودند.
مسیر اصلی غار همان مسیر رودخانه جاری بود که بعضا به راهروهایی بسیار تنگ یا مسیرهایی کوتاه و کم ارتفاع می رسیدیم. بعضی از مسیرها را پامرغی، سینه خیز یا دست به سنگ رد می کردیم . از چاه سوم به بعد فرودها با تعدادی تراورس از لبه های شیب دار و پیچیده و خیس غار همراه می شد .دو چاه انتهایی غار دارای ریزش آب نسبتا زیاد بود که فرود و صعود نفرات را با چالش رو به کرده بود. در ساعت ۱۳:۳۰ ظهر تمامی نفرات به انتهای غار رسیدند و با استراحتی حدودا یک و نیم ساعته بازگشت به سمت دهانه غار را شروع کردیم. سرانجام در نهایت صحت و شادابی اعضا، تمامی نفرات ساعت ۱۷:۳۰ عصر از غار خارج شدیم و با تعویض لباسها سوار نیسان شدیم و به محل پارک ماشین ها حرکت کردیم.

گزارش :مهدیه قنایی

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.