جلسه دوشنبه ۷ اسفند ۹۶

جلسه دوشنبه ۷ اسفند ۹۶

این جلسه با حضور اعضای تیم جستجو و خانواده آقای دکتر فرزانه از جانباختگان حادثه سقوط هواپیما تهران یاسوج برگزار شد. آقایان وحید بهرامی ،یونس رضا خانی و یوسف به بیان گزارش و توضیحات در مورد نحوه شکل گیری و اعزام تیم جستجو و همچنین عملکرد این تیم در منطقه حادثه پرداختند.قرار بود آقای کاشفی هم در جلسه حاضر باشند اما به دلیل جلسه هلال احمر موفق نشدند .

خلاصه مطالب بیان شده توسط این دوستان بدین صورت بود :

حدود ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه ۲۹ بهمن ۹۶ تصمیم به تشکیل تیم جستجو با سرپرستی اقای کاوه کاشفی گرفته شد. ۱۰ نفر از کوهنوردان تهران که اغلب از اعضا باشگاه دماوند بودند اعلام آمادگی کرده و پس از سازماندهی و تجهیز آماده اعزام شدند.

در ابتدا قرار بود افراد با ماشین شخصی خود به محل حادثه سفر کنند اما با هماهنگی آقای احمدیان موفق شدند در پرواز تهران اصفهان ساعت ۲۳/۳۰ دقیقه برای این افراد جای خالی پیدا کنند.

تیم ساعت ۱ صبح روز دوشنبه به اصفهان رسید و بلافاصله با سه خودرو تویوتا متعلق به سازمان مراتع و جنگل داری ایران به منطقه دنا اعزام شدند. آنها ساعت ۴ صبح به روستای بیده وارد شدند.

صبح روز دوشنبه بررسی های اولیه منطقه توسط سرپرست و مسئول فنی تیم انجام و با استفاده از هلیکوپتر هلال احمر در منطقه گشت زنی شد.

پس از چند ساعت به دلیل عدم هماهنگی بین ارگان ها و نبود فرماندهی یکپارچه سرپرست تیم تصمیم گرفت، علی رقم نامناسب بودن هوا ، از طریق گردنه بیژن وارد منطقه شده و مناطقی که امکان بازدید با هلیکوپتر نداشته را بررسی کند.

ساعت ۱۳ روز دوشنبه تیم جستجو شروع به پیمایش از گردنه بیژن می کند. به این تیم آقای دهقان از هیمالیانوردان ایران و ۶ نفر از افراد محلی به عنوان راهنما اضافه شدند. تمام افراد محلی به دلیل خراب بودن هوا در زمان پیمایش و به مرور به روستا بازگشتند و تیم جستجو زیر قله برف کرمو اقدام به برقراری کمپ نمود.

صبح روز بعد ساعت ۷ صبح تیم شروع به صعود قله برف کرمو و پیمایش خط الراس کرد. روی خط الراس تیم به سه قسمت تقسیم شد و تلاش کرد تا موقعیت هواپیما را کشف کند

حدود ساعت ۱۱ افراد از روی تحرکات هلیکوپتر و هلی برن کردن افراد هلال احمر توانست موقعیت احتمالی هواپیما را حدس بزند. (هواپیما سقوط کرده با استفاده از عکس های هوایی که توسط جنگنده های ارتش تصویر برداری شده بود جانمایی شد.پهپاد سپاه قبل از شناسایی و هنگام پرواز جنگنده ارتش در منطقه سقوط کرده و امکان پیدا کردن موقعیت هواپیما را نداشت)

پس از چند بار برقراری ارتباط رادیویی با هلال احمر و درخواست موقعیت هواپیما درنهایت دو نقطه برایشان ارسال شد که یکی مربوط به فرودگاه یاسوج بود و دیگری منطقه ای از شهر یاسوج! تیم پس از چند ساعت صبر روی خط الزاس و ناامیدی از کمک هلال احمر به دو دسته تقسیم شد. دسته اول به محل کمپ بازگشت و دسته دوم به سمت موقعیت احتمالی هواپیما ادامه مسیر داد.

از تیم دوم آقای یونس رضا خانی موفق شد ساعت ۱۷ به هواپیما برسد. ایشان پس از آقای حیدر عباسی هیمالیانورد شیرازی دومین نفری بودند که به محل حادثه وارد شدند. پس از یکساعت گروهی شامل تکاوران و امدادگران هلال احمر به هواپیما رسیدند. ودر نهایت تمام افراد در موقعیتی پایینتر از هواپیما اقدام به برقراری کمپ و شب مانی کردند. آقای رضاخانی بدون داشتن کیسه خواب و تجهیزات مناسب شب مانی آنشب را به صبح می رسانند و روز بعد به همراه قطعاتی از اجساد به پایین برمی گردند.

روز بعد تیم به دعوت هیئت کوه نوردی استان کهگلویه و بویر احمد و هلال احمر به شهرستان سی سخت سفر می کند و در جلسه ای با حضور آقای فتحی معاون امداد و نجات هلال احمر شرکت می کند. پس از جلسه با توصیه آقای کاشفی عملیات به دلیل بدی آب و هوا متوقف می شود. همچنین آقای فرهانی پیشنهاد استفاده از چند کمپ برای انتقال کوه نوردان و تجهیزات به ارتفاع های بالاتر را دادند.

در نهایت با توجه به توقف عملیات تیم روز چارشنبه به اصفهان رفت و با استفاده از هواپیما به تهران برگشت.

بیشترین گلایه اعضا تیم مربوط به نا هماهنگی و بی نظمی منطقه بود. همینطور از اینکه به موقع محل هواپیما مخابره نشد ناراحت بودند. گلایه دیگرشان از دیده نشدن فعالیت کوهنوردان در منطقه بود.

در انهای جلسه فیلمی که به همت آقای محمدرضا افکاری تهیه شده بود پخش شد. شما می توانید فیلم را از لینک زیر و از سایت آپارات دانلود کنید.

https://www.aparat.com/v/mR6IG

۱ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --