گزارش برنامه اعضای آموزشِِِِِی: پیمایش چین کلاغ به دوشاخ

کل زمان توقف : ۹۰ دقیقه

مسیر صعود : سعادت آباد _ شهرک مخابرات _ کوی فراز

شرایط جوی : نیمه آفتابی

موقعیت جغرافیایی : قله دوشاخ ، از قلل نیمه مرتفع کوههای شمال تهران، بر روی خط الراسی

واقع است که از جنوب به شمال گسترده شده است. این خط الراس از محدوده بالای سعادت

آباد شروع شده و در نهایت به خط الراس اصلی توچال می رسد. جایی که قلههای مرتفع شاه

نشین و سربازارک با ارتفاع بیش از ۳۸۰۰ متر بر روی خط الراس اصلی خودنمایی میکنند.

قله های: چین کلاغ: ۲۸۲۰ ،کارا: ۳۰۴۰ ،دوشاخ و سیاه سنگ: ۳۰۴۰ ،پلنگ چال: ۳۵۲۰ و

اُشترگردن: ۳۴۴۰ متر، قله هایی هستند که به ترتیب از جنوب به شمال قرار گرفته اند که در ادامه ی آنها به سمت شرق قللی چون شاهنشین ، توچال ، پیازچال ، سیاه بند و دارآباد نیز در این خط الراس هرمی شکل با وسعت حدودی ۲۰ کیلومتر قرار دارند .

مسیرهای صعود :  ۱-سعادت آباد – انتهای شهرک مخابرات.

۲ -میدان درکه – خیابان احمدپور – سه راه معدن – مسیر دره معدن.

۳ -میدان درکه – مسیر اصلی پلنگ چال – مسیر فرعی دره و جنگل کارا.

گونه‌های گیاهی : شقایق(papaverase)

گلایول وحشی

علف چای یا چای کوهی( این گیاه بومی شمال کشور است و این منطقه از مناطق معدود تهران است که این گیاه روییده)

رز وحشی ( rossaceae sp)

جوجه تیغی .

سرپرست برنامه : امید خطیبی

اسامی شرکت کنندگان در برنامه :

محمد هورشاد_علیرضاعسکریانی_بهاره بابایی_زهرا نادری_بابک قمریاری_زهرا ساقی کلهر_مبارکه مهدوی زاده_مریم پیله وری_سمیه علیخانی_یونس علی_ندا مینایی_روح ا امیری_شادی سبزوارى_سهیل بدیع نیا_حمیدرضا فرخی زاده_علی رضا توکلی_محمد علی بندی زاده_ساسان شمس_سیما خورسند_بهراد میرزامحمودخان وزیری_حوریه سادات بنی هاشمیان_مصطفی هزار_حسن فرهانیان_پرویز نوروزی راد_علی حدادی_کاوه فکور_مهشید طهماسبی_سعید خالق پناه_محمد مسافر_هدیه مدنی_بهزاد آذری_احمد خزایٔی .

شرح برنامه :

بنا به اعلام قبلی برنامه قرار بر این بود که راس ساعت ۵:۳۰ دقیقه همگی در انتهای خیابان فاتحان در کنار برج های شهرک مخابرات حضور داشته باشیم که با تاخیر ۳۰ دقیقه ای دوستان ، پس از معرفی اجمالی به سرپرست ، مسیر کوهپیمایی را آغاز کردیم .

صبح با  سرپرستی امید خطیبی وارد برنامه شدیم .

از ۳ نفر از دوستان آموزشی(محمد هورشاد ، بهراد وزیری ، علی بندی زاده) به عنوان کمک استفاده شد .

برای صعود به قله چین کلاغ از سعادت آباد ، از سه مسیر میتوان به قله رسید ۱_مسیر دره ۲_یال غربی ۳_ یال شرقی

که سرپرست برنامه مسیر دره را برای صعود انتخاب کرد .

مدتی از کنار درختان گذشته و به چشمه رسیدیم ،( این چشمه معمولا در اکثر ماه های سال دارای آب قابل شرب هست )

پس از استراحت کوتاهی در کنار چشمه ، مسیر شن اسکی را به سمت قله چین کلاغ حرکت کردیم و در ساعت ۹:۵۵ دقیقه در کنار قله در ارتفاع ۲۸۲۰ جهت صبحانه اتراق کردیم . از روی این قله ، قله ی  دماوند ، قله های کلکچال، لزون غربی و شرقی، توچال، و قله های

دوشاخ و شاه نشین نیز قابل مشاهده بودند. ( قله چین کلاغ با کمی سنگ چین و یک لوله آهنی و یک پرچم کوچک قابل رویت است )

پس از حدود ۲۰ دقیقه استراحت ، ۵ نفر از همراهان از تیم جدا شده و به ابتدای مسیر صعود برگشتند .

گروه با ۲۸ نفر به ادامه ی مسیر پرداخت . بعد از قله چین کلاغ کم کم برف نمایان شد که البته به علت کمی ، دشواری چندانی در طی مسیر ب وجود نیاورد .

یکی از مشخصه های مهم این خط الراس ، فراز و فرود های زیاد در این مسیر میباشد .

در ادامه راه به گونه ای بود که باید یک مسیر U مانند را طی میکردیم ، پس از  حدود ۹۰ دقیقه پیمایش به جان پناه کوچکی در ابتدای مسیر سخره ای رسیدیم و چند دقیقه ای توقف کردیم .

۵ نفر دیگر از دوستان در جان پناه ماندند و بقیه تیم که ۲۳ نفر بودیم مسیر سخره ای را برای صعود انتخاب کردیم ، به علت سختی و دست به سنگ شدن ، مسیر را به کندی ادامه دادیم که تجربه خوبی از عبور از سخره بود ، پس از عبور از این گذرگاه با کمی

پیمایش به قله دوشاخ رسیدیم . این قله هیچ گونه علایمی جهت تشخیص افرادی که برای اولین بار قصد صعود به دوشاخ را دارند ، ندارد .

با گذر از قله دوشاخ ، پس از چند دقیقه حدود ساعت ۱۳:۰۰ به قله سیاه سنگ با ارتفاع ۳۰۴۰ رسیدیم . و دقایقی به استراحت در قله  و گرفتن عکس یادگاری پرداختیم .

از نکات جالب توجه برنامه پرواز یکی از گونه های زیبا و نادر عقاب بر فراز قله بود که جلوه ای خاص به طبیعت منطقه بخشیده بود .

پس از استراحت مسیر برگشت را پیش گرفتیم ، اینبار نه از قسمت سخره ای ، که از ضلع شرقی آن که مسیر همواری بود به سمت جانپناه حرکت کردیم .

با همراه شدن دوستانی که در جان پناه مستقر بودند مسیر فرود را ادامه دادیم .

همانطور که قبلا عرض کردم حدود ۲ ساعتی شیب بالا به سمت چین کلاغ را ادامه دادیم و حوالی ساعت ۱۶:۰۰ به قله چین کلاغ رسیدیم و به فرود ادامه دادیم .

در مسیر فرود به دو دسته تقسیم شدیم ، گروه اول با سرعتی بیشتر به سمت چشمه حرکت کرد و گروه دوم که بیشتر بانوان و سرپرست برنامه بود با سرعت کمتری به فرود ادامه دادند . پس از رسیدن به چشمه حدود ۴۰ دقیقه استراحت کردیم تا گروه دوم به ما ملحق شدند و همگی مسیر مبدا را ادامه دادیم .

در قسمت های انتهایی مسیر در تاریکی شب تجمع کردیم و با صحبت های سرپرست و نظرات دوستان ، برنامه در ساعت ۱۷:۵۰ به پایان رسید و پس از خدا حافظی به سمت اتومبیل های مستقر در پارکینگ کوی فراز حرکت کرده و راهی منازل خود شدیم .

با تشکر از امید خطیبی سرپرست برنامه و مسئولین باشگاه دماوند جهت برنامه ریزی اینپیمایش

7124589 .

۱,۶۸۳ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.