گزارش پیمایش غارهای انگره مینو و کله کفتری(سیبکی)

تاریخ اجرا ۳۱ فرودین الی ۳ اردیبهشت

فهمیه حسین ابادی
محمد کیانی
محمود رحمانی

تیم ما روز پنجشنبه صبح از تهران بوسیله خودرو شخصی حرکت کرد و ساعت ۹شب به روستای انگره از بخش سپیدان استان فارس رسیدیم، وبا برپاکردن کمپ شبانه در انتهای روستای انگره به استراحت پرداختیم.
ساعت ۸ صبح روز بعد دوستان غارنورد تیم‌استان فارس به افراد گروه باشگاه ملحق شدند.
پس از معارفه و آشنایی و صرف صبحانه در کنار رودخانه پایین دست غار، لوازم شخصی و گروهی تیم مورد بازبینی قرار گرفت و پس از آماده شدن همه افراد در ساعت ۱۱ تیم آماده ورود به غار شد. با توجه به تعداد نفرات، تیم به دو بخش تقسیم شد، تیم اول به سرپرستی حسین شاهینی ، جهت جهت طنابریزی و پیمایش پیمایش مسیر تراورس وارد غار شد، تیم دوم نیز به سرپرستی محسن شریفی جهت طنابریزی و پیمایش مسیر اصلی غار وارد غار شد.
غار انگره در روستای انگره از توابع سپیدان استان فارس می باشد. این غار به عمق تقریبی ۱۰۰ متر ، دارای دو مسیر پیمایش می باشد.مسیر اصلی پس از ورود از دهانه غار به سمت پایین و سپس با عبور از ۴چاه به انتهای غار میرسد. مسیر فرعی تراورس پس از ورود با ۸ نقطه تراورس به ابتدای چاه ۸۰ متری میرسد. انتهای این چاه ، آبشار بسیار زیبای آهکی وجود دارد که زیبایی انتهای غار را دو‌چندان می کند.
تیم اول پس از پیمایش مسیر و چاه تراورس به عمق تقریبی ۸۰ متر در ساعت ۱۲ به انتهای مسیر رسید و پس از حدود نیم ساعت استراحت و بازدید از انتهای مسیر، شروع به برگشت نمود، پس از رسیدن رسیدن به ابتدای مسیر غار در ساعت حدود ۱۳، تیم ما (اول)، پیمایش مسیر اصلی که نفرات تیم دوم در حال بازگشت از آن مسیر بودند، را آغاز نمود، قرار بر این بود که تیم دوم نیز ، پس از پیمایش مسیر اصلی، مسیر تراورس را نیز پیمایش نماید.
سر انجام در ساعت ۱۵:۳۰، کلیه افراد تیم پس از پیمایش هر دو مسیر غار و جمع آوری طنابها، از غار خارج شدند.
لازم به ذکر است که در این برنامه به همت دوستان کلیه زباله های داخل غار،  از غار خارج شد.

پس از اتمام برنامه غار انگره مینو، به سمت شهر قایمیه حرکت کردیم تا صبح روز بعد پیمایش غار سیبکی را داشته باشیم. پس از حدود دو ساعت و نیم  رانندگی ساعت ۸:۳۰شب به روستای الیاس آباد رسیدیم و در صحن امامزاده سید محمد به استراحت پرداختیم.  نفرات شرکت کننده در این برنامه آقایان حسین شاهینی ( سرپرست)، حسین شریفی، مهدی روزی طلب، مرتضی فتحی ، ایمان قایمی و مهدیه قنایی بودند.
غار سیبکی، در بخش قائمیه استان فارس واقع شده، و دارای تزئینات آهکی زیبایی است  که همچون تندیس های بلورینی می درخشند، جریانهای آبی فصلی و حوضچه های کوچک و بزرگ آب و مشاهده جانورانی که فقط در اعماق تاریکی های مطلق زندگی می کنند و مناظر طبیعی بکر و منحصر به فردی که چشم هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند.

روز بعد ساعت ۱۰صبح کوهپیمایی به سمت دهانه غار را شروع کردیم و پس از حدود ۱:۳۰ساعت پیمایش از مسیری با شیب نسبتا تند و صخره ای به دهانه غار رسیدیم. با استراحتی نیم ساعته و تجدید قوای مجدد ساعت ۱۲ وارد غار شدیم. کمی پس از دهانه غار، به اولین چاه رسیدیم که پس از فرود نفرات مسیر اول را به سمت تالار بزرگ غار ادامه دادیم. مسیر این بخش از غار پوشیده از تزیینات بسیار زیبا و عظیم و شگفت انگیزی بود که لذت این پیمایش را بیشتر کرد.‌ در تالار خفاش ، تعداد بسیار زیادی از خفاشهای میوه خوار وجود داشتند که به هر سو پرواز و جست و خیز میکردند. نفرات با گرفتن عکسهای یادگاری و بازدید از مناظر زیبا به سمت مسیر دوم غار که فنی بود و به انتهای غار منتهی میشد حرکت کردند.چاه اول حدودا ۳۰متر و دارای شیب خفته بود و چاه دوم که به انتهای غار میرسید حدودا ۵ متر بود. حوضچه گلی کوچکی در انتهای غار وجود داشت که خبر از پایان پیمایش می داد. با فرود تمامی نفرات به انتها و استراحتی کوتاه، مسیر باز گشت به سمت بالا را شروع کردیم و در ساعت ۴ بعداز ظهر تمامی نفرات از غار خارج شدند

ضمن تشکر ویژه از دوستان غارنورد خوب و مهمان نواز شیرازی، امیدواریم که با همراهی این دوستان، باز هم بتوانیم پیمایشهای خاطره انگیز دیگری، در این استان داشته باشیم

گزارش : مهدیه قنایی

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.