گزارش پیماش غارهای اوفرو و چاه خونی

به نام خداوند زیباییها
پیمایش غارهای اوفرو و چاه خونی، به عنوان اولین برنامه تقویم کارگروه غارنوردی باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند در سال ۱۴۰۲، در تاریخ ۱۸ فروردین ماه، با شرکت ۴ نفر، اجرا گردید.
غار اوفرو در استان مازندران، شهرستان بهشهر و در میان جنگلهای انبوه و زیبای شهر رستمکلا، واقع شده است ، اوفرو در زبان محلی به معنای محل فرو رفتن آب است. این غار در فروچاله ای عمیق در دل جنگل واقع شده و کل جریان آب اطراف، از طریق دهانه و روزنه های موجود، وارد دهلیزها و تنگه های این غار می شود.
تیم ۴ نفره ما روز پنجشنبه ۱۷ فروردین با وسیله نقلیه شخصی به سمت محل قرار حرکت کرد و در ساعات پایانی شب به پارکینگ نزدیک دهانه غار رسیدیم. درجاده منتهی به محل غار با مناظر زیبا و بکری جنگلی روبرو بودیم که با عبور اتفاقی یک پلنگ، لذت مسیر دو چندان شد.
شب را در جنگل سپری کردیم، ساعت ۷ صبح از خواب بیدار شده و پس از صرف صبحانه و آماده کردن و چک لوازم فنی و طنابها، به سمت دهانه غار حرکت کردیم.پس از حدود ده دقیقه پیمایش در داخل جنگل به دهانه غار اوفرو رسیدیم و بلافاصله در ساعت ۹:۳۰ نفر اول (استاد شاهینی) شروع به طنابریزی نمود، سایر نفرات نیز به ترتیب شروع به پیمایش غار نمودند.
این غار دارای پنج چاه بوده و فضای داخلی غار مرطوب می باشد.در انتها و میانه راه، حوضچه هایی وجود داشت که برخی گل آلود یا دارای آب شفاف بودند، شاخ و برگ و تنه های درختی که جریان آب با خود به داخل غار آورده بود در طول مسیر مشهود بود.دیواره های داخل این غار دارای رنگها و چیدمان بسیار زیبا بودند که با عبور آب و درخشندگی آنها ، زیبایی آن چندین برابر می شود.
سرانجام در ساعت ۱۲، تمامی افراد به انتهای غار رسیدند. پس از حدود نیم ساعت استراحت و عکاسی در انتهای غار، نفرات به همان ترتیب، شروع به صعود نمودند، و سرانجام در ساعت ۱۴ همه اعضای تیم از غار خارج شدند.
با صرف چای و استراحتی کوتاه و با توجه به وجود زمان کافی و اشتیاق نفرات تیم، تصمیم بر این شد که غار چاه خونی نیز پیمایش شود، بدین ترتیب مسیر جنگلی را ادامه دادیم و با یک ساعت پیمایش (با ماشین) به نزدیکی محل غار چاه خونی رسیدیم، متاسفانه جاده منتهی به محل غار چاه خونی بسته بود و مجبور شدیم پس از صرف نهار با پیمایش حدود ۳۰ دقیقه به دهانه غار برسیم. و بلافاصله در ساعت ۱۶:۴۵ ، طنابریزی غار توسط استاد شاهینی آغاز گردید.
غار چاه خونی دارای ۳ چاه می باشد که فاصله کمی با هم دارند. چاه اول حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و فرود آن معلق می باشد. سنگهای داخل این غار ریزشی بوده و جریان آب کمی از داهانه به داخل غار وجود دارد.تالار انتهایی غار فضای باز و گنبدی شکلی دارد که گل و لای زیادی به دلیل جریانهای آبی در آنجا وجود دارد.

کلیه اعضای تیم در ساعت ۱۸ به انتهای غار رسیدند، با توجه به کمبود زمان با استراحتی مختصر و گرفتن چند عکس یادگاری نفرات کار صعود را آغاز نمودند و سرانجام تیم در ساعت ۱۹:۲۰ از غار خارج شد.
به سمت ماشینها حرکت کرده و از آنجا راهی تهران شدیم. بدین ترتیب برنامه جذاب پیمایش دو غار زیبای اوفرو و چاه خونی به پایان رسید.
گزارش : مهدیه قنایی
همراهان برنامه :
حسین شاهینی (سرپرست)
مهدیه قنایی
جواد صبوری
فرهاد صحرایی

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.