پیمایش خط الراس کلون بستک به خلنو

هاشم ذوالقدر (سرپرست)

شادی خمسه­لو

رضا نجارزادگان

برنامه صبح جمعه ساعت ۵/۳۰ از میدان زرد بند لواسان و با دو خودرو آغاز شد. ابتدا به روستای لالون رفته یکی از خودروها را برای برگشت در روستا پارک کرده سپس هر سه نفر به سمت کلون بستک حرکت کردیم. قله کلون بستک به دلایلی چون ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر ، نزدیکی به تهران ، مسیر صعود راحت و اختلاف ارتفاع کم از نقطه شروع تا قله در بین کوهنوردان تهرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. و اغلب کوهنوردان در فصل صعود دماوند ، به منظور هم هوایی به این قله صعود می­کنند. مطابق انتظارمان مسیر شلوغ و پرتردد بود. ساعت ۷/۳۰  صبح از پارکینگ قله کلون بستک برنامه را شروع کردیم و بعد از یک ساعت و بیست دقیقه قله صعود شد. پس از آن به سمت سرکچال­ها حرکت کردیم. مسیر پیمایش از کلون بستک به سرکچالها اغلب کفی و با بده بستان کم هست و در بعضی جاها برای عبور از تیغه ها باید دست به سنگ شد، هرچند مسیر تراورس نیز وجود دارد. در میانه همین مسیر قله انبار نو قرار دارد.

پس از صعود سرکچالهای ۱ ، ۲ و ۳ مسیر را به سمت قله برج ادامه دادیم. در این مسیر می­بایست با شیب زیاد ارتفاع را تا حدود ۳۸۰۰ کم می­کردیم و مجدد تا ۴۲۰۰ متر بالا می­آمدیم. پس از کمی دست به سنگ به قله­ای به نام برج اصلی خلنو صعود کردیم که از وجود چنین قله­ای در این مسیر بی­اطلاع بودیم. پس از آن هم قله برج صعود شد. روی این قله با اعضای آزمایشی باشگاه دماوند روبرو شدیم و پس از کمی خوش و بش به سمت تیغه­های ژاندارک سرازیر شدیم.

برای عبور از تیغه­های ژاندارک احتیاج به سطح متوسط از مهارت سنگنوردی می­باشد. چرا که هم شرایط تیغه کمی ترس آور است و هم فعالیت در ارتفاع ۴۰۰۰ متر چالش­زاست. بدون مشکل خاصی از تیغه­ها عبور کرده و تقریبا ساعت ۱۶ قله­های خلنو کوچک و بزرگ را صعود نمودیم. برای برگشت از مسبر کاسه برگشتیم . دره پایین خلنو و برج رودخانه پر آبی دارد و جای جای مسیر چشمه آب از دل کوه بیرون آمده . از نکات جالب این دره وجود چشمه تلخ آب است که آب آن به دلیل وجود مواد معدنی به طور طبیعی تلخ است. پس از عبور از دره حدود ساعت ۲۱ در روستای لالون به محل پارک خودرو رسیدیم. با توجه به پایان تعطیلات آخر هفته مسیر برگشت ترافیک بود و همین باعث شد ساعت حدود۱ نیمه شب به تهران رسیده و برنامه تمام شود.

در طول مسیر آسمان صاف و هوا آفتابی بود اما باد با سرعت حدودا ۳۰ کیلومتر می­وزید و همین باعث شد در عبور از تیغه­ها احتیاط بیشتری داشته باشیم. در طول مسیر و تا رسیدن به پایین خلنو هیچ آبی وجود ندارد. البته در نزدیکی سرکچالها تعدادی برفچال دیده شد که در شرایط اضظراری می­شود از آب آن بهره برد. کل مسیر طی شده ۲۵ کیلومتر و زمان پیمایش حدود ۱۲ ساعت شد.

تجهیزات برنامه :

۲۵ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.