بیانیه باشگاه دماوند درباره لغوموقت مجوز باشگاه های آزادگان و پلنگ برفی مشهد

بیانیه باشگاه دماوند درباره لغوموقت مجوز باشگاه های آزادگان و پلنگ برفی مشهد

بیانیه باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند در ارتباط با لغو موقت پروانه باشگاه های کوه نوردی آزادگان و پلنگ برفی مشهد

باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند به عنوان قدیمی ترین باشگاه کوه نوردی کشور و یکی از باشگاه های فعال در حوزه ورزش های مرتبط با کوه و طبیعت باور دارد که نسبت به حادثه بهمن منطقه کول جنو کارشناسی دقیق و مسئولانه ای صورت گرفته و سلسله عواملی که منجر به این حادثه جان خراش شده است ، شناسایی و تحلیل شده است .
ضمن اینکه عمیقا با داغ و فقدان خانواده های جان باختگان همدردی می نماییم  امیدواریم جامعه کوه نوردی در آینده شاهد چنین حوادث ناگواری نباشد و خانواده ها به جای سوگواری لذت صعودی ایمن را با کوهنوردان شریک شوند .
آنچه بیش از هر چیزی برای ما در باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند اهمیت دارد، توسعه و آموزش ورزش کوهنوردی و شاخه های وابسته به آن بصورت حرفه ای و اصولی است. چرا که باور داریم، ورزش کوه نوردی به دلیل ماهیت پر ریسک آن، بصورت جدی نیازمند آموزش و کسب تجربه و مهارت است و همانطور که فدراسیون کوه نوردی نیز در ماموریت باشگاه های کوه نوردی پیش بینی کرده است، باشگاه ها و نهادهای رسمی فعال در حوزه کوه نوردی، نقشی اساسی و محوری در این آموزش و انتقال تجربه و مهارت دارند. طبق قوانین فدراسیون کوه نوردی آموزش های اصولی و رسمی باید از طریق باشگاه ها برگزار گردد و هر کوه نورد الزام دارد برای شرکت در هر برنامه کوه نوردی در هر سطحی آموزش های ضروری در آن حوزه را فراگرفته باشند با توجه به توضیحات فوق، باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند، تعطیلی، لغو مجوز و هرگونه جلوگیری از فعالیت باشگاه های کوه نوردی رسمی کشور را مغایر با اصولی می داند که وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون کوه نوردی برای توسعه این ورزش وضع کرده است.
تعطیلی باشگاه های کوه نوردی، در پی حوادثی که اعضای این باشگاه ها در کوهستان دچار آن می شوند، تنها پاک کردن بخشی از صورت مسئله است. منطق نهفته در پس این دست تصمیمات این است که با تعطیلی باشگاه های کوه نوردی، دیگر باشگاهی نیست که از این پس حادثه بیافریند. اما تعطیلی باشگاه های کوه نوردی، هرچند موقت، بستن چشم بر روی این واقعیت است که کوه نوردان همچنان به کوه خواهند رفت، همچنان ممکن است دچار حادثه شوند و همچنان ممکن است جان خود را به دلایل مختلفی از دست بدهند.

لغو مجوز فعالیت باشگاه های کوه نوردی، فراموشی این تصمیم است که آموزش های رسمی مربوط به کوه نوردی باید از طریق باشگاه های کوه نوردی صورت گیرد. نباید فراموش کنیم که در نبود باشگاه ها برای آموزش و انتقال دانش و مهارت کوه نوردی، افراد، آموزش نمی بینند و لاجرم بیشتر در معرض خطر و حادثه قرار می گیرند.
بی شک بهترین روش در مواجه با چنین حوادث ناگوار و تلخی، نه تعطیلی و لغو مجوز باشگاه ها، که رسیدگی به دلایل رخ دادن این حوادث، اصلاح فرایندهای داخلی باشگاه ها و سخت گیری در اجرای آیین نامه های اجرایی فدراسیون کوهنوردی است. تنها به این واسطه است که می توانیم همچنان به آموزش کوه نوردان مشتاق ادامه دهیم و در عین حال کوه نوردی را در سطح جهانی و با کیفیت و ایمنی در همان سطح پی بگیریم.
فراموش نکنیم که هیچ کوه نوردی برای جان باختن پا به کوه نمی گذارد، همانطور که هیچ باشگاه کوه نوردی ای هم برای درگیر شدن در حوادث کوه نوردی تاسیس نمی شود و لذا آنچه رخ می دهد، اغلب ناشی از سلسله ای از عوامل در کنار یکدیگر است که تحلیل آن نیازمند دقت و کارشناسی موشکافانه است که خوشبختانه در خصوص حادثه ” کول جنو ” صورت گرفته است.
به امید اینکه هیچ کس در هیچ کوهی جان نبازد
باشگاه کوه نوردی و اسکی دماوند
پنجم مردادماه یکهزار و سیصد و نود و هشت

 

۳۳ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --