گزارش برنامه صعود به قله دماوند مسیر جنوبی

اعضاء حاضر در برنامه : ۱۷ نفر

اسامی همنوردان :
آقایان:
۱- قدرت اشترى ۲- افشین شهلا ۳- محمد محمودى ۴- کیوان متین ۵- عبدالهى ۶- على نفیسى ۷- علیرضا کرمى ۸- جعفر نباتى ۹- مهدى ولى ۱۰- نیما هنرور ۱۱- حمید شعبانیان

بانوان :
۱- شیما الله وردی ۲- طیبه ابراهیمی ۳- مهری سرداریان ۴- لیلا نقدعلیان ۵- شبنم فردی نیا ۶- مریم غلامی

سرپرست برنامه : قدرت اشتری

برگشت به بارگاه سوم: ١۶:٣٠
برگشت به گوسفندسرا: ٢٣

معرفی قله دماوند :
دماوند کوهى در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. دماوند در پاره مرکزى رشته کوه البرز در جنوب دریاى مازندران جاى دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشورى، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد. به هنگام صاف و آفتابی بودن هوا، از شهرهاى تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه های جنوبى دریاى خزر قابل رویت است. کوه دماوند در سیزدهم تیرماه سال ١٣٨٧ به عنوان نخستین اثر طبیعى ایران در فهرست آثار ملى ایران ثبت شد. همچنین کوه دماوند از سال ١٣٨١ به عنوان اثر طبیعى ملى در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. از دماوند در اساطیر ایران هم یاد شده و شهرت آن بیش از هر چیز به این سبب است که ضحاک در آن به بند کشیده شده است. دماوند را در رده دوازدهم بلندترین قله هاى دنیا از نظر ارتفاع نسبى قرار مى دهد.

شرح گزارش برنامه :
در ساعت ۵ صبح روز پنجشنبه ۴ مرداد ١٣٩٧ به همراه ١٧ نفر از دوستان و همنوردان عزیز با کلى انرژى و شور و شوق از سر لاله زار با یک دستگاه میدل باس هیوندای، راهى دماوند باشکوه شدیم. دوستان و همنوردان براى این برنامه، تمرین ها و آمادگى های متعددى را پشت سر گذاشته بودند و همگى با کلى انرژى و روحیه قوى، تصمیم به صعود قله سرافراز ایران گرفته بودند. در ساعت ٧:١۵ صبح پنجشنبه به پارکینگ رسیدیم و پس از تعویض ماشین در قرارگاه، با نیسان به سمت منطقه گوسفند سرا و مسجد صاحب الزمان در ارتفاع ٣٠٠٠ متر حرکت کردیم و ساعت ٨:٣٠ بارگاه دوم بودیم. صبحانه مختصر و مفیدى صرف شد و سپس کوله ها را سبک کردیم و بارها براى حمل توسط قاطر، بسته بندى شد. رأس ساعت ٩:٣٠ به یارى خدا راهى ارتفاعات بالاتر دماوند شدیم. ساعت ١۴ به بارگاه سوم در ارتفاع ۴٢٠٠ رسیدیم و پس از تحویل گرفتن بار قاطرها، چادرها رو برپا کردیم و قدرى استراحت کردیم و عصر روز پنجشنبه در شرایط جوى بسیار مساعد، یک ساعتى براى هم هوایی رفتیم. شب را زودتر خوابیدیم و صبح روز جمعه ۵ مرداد ٩٧ در ساعت ۴:٢٠ بامداد از بارگاه سوم به سمت قله حرکت کردیم. از همون ابتداى مسیر بوى گوگرد قابل استشمام بود. آسمان صاف بود و خوشبختانه سرماى زیادى حس نمیشد. نزدیکاى قله روى تپه گوگردى باد مخالف و بوى گوگرد قدرى از توان حرکت را کم میکرد ولى با گام های آهسته و پیوسته از این مسیر عبور کردیم ودر نهایت در ساعت ١٢ همنوردان گروه ماهین و باشگاه دماوند قله باشکوه دماوند را با اقتدار صعود کردند. تعدادى از دوستان بار اولى بود که دماوند را صعود میکردند و شور و شق وصف نشدنى بین همنوردان عزیزمون سر قله حاکم بود. یک ساعتى سر قله دماوند بودیم و عکساى خاطره انگیزى را ثبت کردیم. ساعت ١٣ ظهر به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم. ساعت ١۶:٣٠ به بارگاه سوم رسیدیم. قدرى استراحت کردیم و ناهار خوردیم. با کلى انرژى مثبت که از قله و مسیر رسیدن به قله بدست آورده بودیم، در ساعت ١٩به سمت گوسفندسرا حرکت کردیم در ساعت ٢٣ به گوسفندسرا رسیدیم. موقع برگشت آقاى نفیسى عزیز از همنوردان خوبمون، دوستان و همنوردان عزیز رابه مناسبت صعود به صرف شام به رستوران دعوت کردند و این برنامه ى به یادماندنى با شام صعود به پایان رسید و خاطره ى این برنامه را تا همیشه در خاطر همه ى همنوردان عزیز ثبت کرد.

در خاتمه تشکر و سپاس فراوان از آقاى اشترى عزیز و بزرگوار سرپرست با اخلاق برنامه که همواره با تجربه، تدبیر و دانش، بهترین تصمیم و عملکرد را در شرایط سخت داشتند. همینطور تشکر فراوان از آقاى افشین شهلا عزیز و آقاى محمد محمودى عزیز کمک سرپرستان بزرگوار برنامه که به راستى در تمام مسیر کمک هاى شایانى در هر چه بهتر اجرا شدن این برنامه داشتند. تشکر فراوان از عکاس محترم گروه آقاى علیرضا کرمى که با ثبت بهترین لحظات ما، خاطره ى این سفر را تا همیشه ماندگار کردند. در خاتمه تشکر و سپاس فراوان از تک تک همنوردان و دوستان عزیز این برنامه که با صبورى و اخلاق خوبشان سختى مسیر را تحمل کردند و با قدرت و اقتدار درخور و شایسته و با گام هاى استوارشان قله ى باشکوه دماوند را فتح کردند. جاى تک تک دوستان و همنوردانى که نبودند هم بسیار خالى بود. تا همیشه سرفراز باشید و سربلند.
خدا رو شکر که یک روز دیگر و یک برنامه دیگر در کنار همنوردان، با موفقیت و سلامتی سپری گردید.

ویژگی های برنامه :
۱- آموزش اصول گام برداری در انواع شیب ها
۲- آموزش استفاده از باتوم در انواع شیب ها و نحوه تنظیم ارتفاع آن در شیب ها
۳- شناسایی مسیرهای صعود و فرود
۴- شناسایی قله های اطراف

۲۵ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.