گزارش برنامه صعود به قله بلقیس

صعودمشترک باشگاه کوهنوردی واسکی دماوندوگروه کوهنوردی ماهین
برنامه ۳۱ استان
صعود قله بلیقس یادووهاچه (دوشاخ)به ارتفاع قله تابلووبرج دار۳۳۵۰متروقله دوم ۳۳۶۵متر
کوه بلیقس در ۸ کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان و ۱۸ کیلومتری شهر دندی در بخش انگوران و در سلسله کوه های شرق دریاچه ارومیه قرار گرفته است.
حرکت از تهران ۷ تیر.،۷صبح از ترمینال غرب
رسیدن به شهرستان تکاب ساعت ۱۵ عصر
برای صعود به قله بلیقس که در واقع به بالقیز به معنای عسل دختر است از تهران حرکت کردیم
بعد از رسیدن به شهرستان تکاب به صرف ناهار در رستوران میلاد روبروی مسجد صاحب الزمان که بنا به تحقیق از کیفیت غذایی خوبی برخوردار بود مراجعه گردید.
بعد از صرف ناهار به سمت تخت سلیمان که در ۳۵ کیلومتری تکاب است حرکت کرده و در روستای نصرت اباد در بوم سرای شمشیری مستقر شدیم.
از ساعت ۶ تا ۲۱:۳۰ برای بازدید اثار تاریخی از جمله تخت سلیمان و زندان سلیمان در محل حضور یافتیم.
وسپس برای صرف ابگوشت که توسط خانواده شمشیری در بهترین کیفیت تهیه شده بود به محل استقرار برگشتیم.
ساعت ۵:۲۰صبح حرکت با نیسان که از قبل هماهنگ شده بود به سمت روستای شیرمرد آغاز گردید نرسیده به روستا سمت راست جاده خاکی واردمیشویم پس از.تی مسافتی دو راهی وجود دارد که مسیر اصلی به سمت معدن در سمت چپ جاده است و جاده خاکی سمت راست به گوسفند سرا منتهی می‌شود و پای کار برای صعود به قله بلقیس واقع در جبهه شما غربی است. (با ارتفاع ۲۳۹۰ متر)
ساعت ۵:۵۵صعود به قله بلقیس ازگوسفندسرا اغاز شد از دره ای که به یال منتهی میشد و از روی یال مسیر پاکوب تا قله می باشد قله فرعی بلیقس در انتهای این پاکوب به ارتفاع ۳۳۶۵ متر با مختصری دست به سنگ شدن در ساعت ۸:۳۰ قله اصلی صعود گردید .
ما بین این قله اصلی تا قله فرعی بلقیس دریاچه ای به شکل قطره جلب نظر کرد که برای صرف صبحانه در ساعت ۹ صبح به کنار دریاچه رسیدیم و گروه استراحت کرد وسپس در ساعت ۱۰ صبح صعود به قله فرعی بعد از طی ۲۰ دقیقه انجام گردید ارتفاع قله ، ۳۳۵۰ متر و زمان رسیدن ۱۰:۲۰ و بعد از گرفتن عکسهای دسته جمعی واشنایی باقله های صندوق سندران.رده رش ازتوابع شهرستان شاهین دژ.وقله های سبلان .کمال.قولی.زلیخا.شاه نشین دیده میشد. ساعت ۱۱ فرود از جبهه جنوبی قله بلیقس و عبور از دره ای که زیر قله بود به سمت روستای قراول خانه انجام گردید مسیر با چالش همراه بود و درپایان متوجه شدیم که یال غربی کنار دره دارای پاکوب ومسیر اصلی برای صعود و فرود می باشد ارتفاع روستای قراول خانه ۲۳۰۰ است.
یادآوری میشود برای صعود از روستا قراول خانه به دلیل مزارع کشاورزی در مسیر وعدم برخورد با کشاورزان منطقه بهتر است از کنار امامزاده و مسیر بالای رودخانه اقدام نمایید.

بعد از فرود با نیسان به روستا نصرت اباد برگشته و بعد از استراحت و صرف غذا به سمت ترمینال تکاب و طی نیم ساعت به رسیدیم وساعت ۲۱ به سمت تهران حرکت کردیم.
با تشکر ویژه از بوم سرای شمشیری ۰۹۱۲۷۴۴۰۶۳۰

۱۷ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.