گزارش صعود به قله شاه دژ

گزارش صعود به قله شاه دژ

گزارش صعود به قله شاه دژ – ۱ تیر ۱۳۹۷
موقعیت جغرافیائی:
قله شاه دژ با ۳۰۷۰ متر ارتفاع، بر خط ‌الراسی صخره‌ای در منطقه ارنگه کرج در شمال غربی استان تهران واقع شده است. یال‌های غربی این قله به سد امیرکبیر و دامنه‌های شمالی آن به روستای واریان ختم می‌شود. یال‌های شرقی شاه دژ بعد از کمی فراز و نشیب از یک طرف به قلل چشمه شاهی و پهنه حصار و از طرفی دیگر به قلل منار و سه سنگ متصل هستند. دامنه‌های جنوبی این کوه تماماً در امتداد جاده روستاهای منطقه ارنگه به ویژه روستای ییلاقی و سرسبز سی جان قرار دارد.

چشم‌انداز قله:
– شمال قله منار
– شمال غربی قلل ناز و کهار
– جنوب شرقی توچال و شاه نشین
– جهت غرب دریاچه سد امیرکبیر
– جنوب غربی قله پورا
– جنوب چشمه شاهی و پهنه حصار

مسیر دسترسی به مبدأ صعود:
در جاده چالوس کمی بعد از روستای خوشبختی از سمت راست جاده وارد جاده فرعی دسترسی به روستای خوزنکلا شده و حدود ۱۵ دقیقه رانندگی در جاده‌ای آسفالته با شیب تند و پیچ در پیچ به روستای سرزیارت میرسیم که کمی جلوتر در سمت چپ جاده زمینی مسطح که به زمین فوتبال معروف است روئیت میگردد. مبدأ صعود ما از ابتدای یال منتهی به همین قطعه زمین می‌باشد.

وضعیت آب در منطقه:
– چشمه‌ای در مسیر روئیت نشده
– رودخانه جاری در کف دره منتهی به روستای سیجان در مسیر برگشت

شرح برنامه:
طبق برنامه ریزی انجام شده ساعت ۵:۱۰ صبح روز جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷ حرکت از میدان صادقیه تهران به همراه ۶ نفر از اعضای گروه به سمت شهر کرج انجام شد.
در ابتدای جاده چالوس یکی دیگر از اعضای گروه که ساکن کرج بودند، و در ابتدای جاده خوزنکلا یکی دیگر از همراهان به جمع ما اضافه شدند تا تیم ۸ نفره جهت صعود قله تکمیل گردد.
پس از رسیدن به کنار زمین فوتبال ساعت ۶:۳۰ برنامه رسما آغاز و حرکت را شروع کردیم.
در ابتدای مسیر با عبور از چند یال کوتاه با شیب نسبتا زیاد خود را به ابتدای مسیر سنگی رسانده و در ساعت ۸ جهت صرف صبحانه و بازیابی قوا جهت ادامه مسیر توقف کردیم.
پس از حدود ۳۰ دقیقه توقف با بر سر گذاشتن کلاه های ایمنی به مسیر خود ادامه دادیم و با عبور از مسیر های سنگی زیبا ساعت ۹:۵۰ بر روی خط الراس شاه دژ قرار گرفتیم و از این قسمت به بعد باید از روی مسیرهای تیغه ای به حرکت خود به سمت شرق ادامه میدادیم.
در ادامه با عبور از روی خط الراس و تماشای چشم انداز های زیبا از دریاچه سد امیر کبیر و روستای واریان به سمت قله شاه دژ ادامه مسیر داده و سرانجام در ساعت ۱۲:۵۵ تمامی اعضای تیم موفق به صعود قله گردیدند.
پس از ثبت چند تصویر یادگاری بلافاصله تیم به سمت مسیر فرود حرکت کرد.
با چند متر فرود دست به سنگ به مسیر شن اسکی رسیده و به سمت دره منتهی به روستای سیجان ادامه مسیر دادیم.
ساعت ۱۵ در کناره روخانه ای که در کف دره جاری بود و زیر سایه درختان کمی استراحت کرده و نهار را صرف نمودیم.
سپس با ادامه مسیر نهایتا ساعت ۱۷:۳۰ به کنار خودرو ها رسیده و برنامه با موفقیت به پایان رسید.

نکته:
در هنگام صعود و فرود در دو قسمت با تشخیص سرپرست برای افراد کم تجربه تر کارگاه های طبیعی و حمایت با طناب انفرادی در نظر گرفته شد.

شرکت کنندگان:
آقایان : امید خطیبی (سرپرست)، نیما خطیبی، امیر حسین اردی خانی، محمد آژیر، مسعود نباتی و علی گنجی
خانم ها: مهناز علیزاده و شقایق فروغی

۸۴۷ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --