گزارش برنامه صعود به قله های سهند و جام

برنامه صعود به قلل جام و سهند در ساعت ۲۰:۳۰ روز پنجشنبه ۲۴/۳/۹۷، از ایستگاه راه آهن تهران به سمت مراغه آغاز گردید. ساعت ۷ صبح روز جمعه به مراغه رسیدیم. دوستان همنورد از گروه وکلای مراغه و گروه کوهنوردی ساوالان زاوشت بناب به استقبال گروه، آمدند. ۳ نفر ار همنوردان تبریزی نیز در ایستگاه راه آهن مراغه، به گروه ملحق شدند. پس از آشنایی دوستان با یکدیگر، با ۲ دستگاه مینی بوس که از قبل هماهنگ شده بود، به سمت روستاهای قراتلو (قره آتلو) و کرده ده حرکت کردیم. بعد از طی حدود ۷ کیلومتر جاده خاکی جیپ رو، در زیر دامنه قله سهند به محلی به نام گوران بولاغی با ارتفاع ۲۵۹۰ متر از سطح دریا که دارای چشمه آب و محل شب مانی مسطح می باشد، رسیدیم.
مراسم صبحانه را در دامنه کوه سهند به اتفاق تمامی کوهنوردان که بالغ بر ۳۸ نفر بودیم، صرف کردیم.
برنامه صعود به قلل جام و سهند به سرقدمی آقای مهدی جمشیدی از مسیر جنوبی، راس ساعت ۱۱:۲۰ آغاز گردید. اوایل برنامه با شیب ملایمی مسیر را ادامه دادیم. قله های جام و سهند به عنوان عروس قله های ایران، با زیبایی هر چه تمام تر رخ نمایی می کردند. دوستان همنورد ما از مراغه، گروه صعود کننده را به بهترین شکل راهنمایی می کردند. تقریباً یک ساعت پس از شروع برنامه، از روی یال منتهی به خط الراس، با شیب نسبتاً تندی مسیر را ادامه دادیم. یکی از دوستان همنورد از شهر مراغه، با صدایی بسیار زیبا و دلنشین، خستگی صعود را از تن همنوردان خارج می کردند. با دو استراحت چند دقیقه ای، در ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به خط الراس بین دو قله رسیدیم. لازم بذکر است در خط الراس میان سهند و جام آرامگاه فردی بنام حاج حسین سروری میاندواب که در سن ۷۴ سالگی در این مکان فوت و مدفون شده است دیده می شود. ظاهراً یکی از اهالی بوده که سالیان سال برای زیارت و تقدیس سهند مراجعه می کرده است.
پس از کمی استراحت، کل گروه با تمامی نفرات در ساعت ۱۴:۴۵ به قله شرقی خط الراس (جام) به ارتفاع ۳۵۵۰ متر رسید. لحظات ایستادن بروی قله جام یا همان قله مدائن که به عنوان سمبل کوه های آذربایجان شرقی شناخته می شود بسیار لذتبخش بود. لحظات زیبایی را در حدود ۴۵ دقیقه بر روی قله جام سپری کردیم. گرفتن عکس های یادگاری روی قله، خوردن میوه و تنقلات با توضیحات قله های اطراف توسط یکی از همنوردان میزبان همراه بود.
از روی این قله، سایر قله های شمالی رشته کوه سهند از جمله قله کمال یا قوچ گلی داغی به ارتفاع ۳۷۰۷ متر که بلندترین قله رشته سهند می باشد نمایان می باشد و دشت های زیبای سهند که قابل پیمایش از منطقه صعود مراغه به سمت منطقه کندوان در شمال غرب یا لیقوان در شمال می باشد نمایان است. لازم به ذکر است که رشته کوه سهند از کوه های آتشفشانی ایران می باشد.
پس از صعود به قله جام، گروه به ۲ قسمت تقسیم شد که گروه اول به سمت قله سهند و گروه دوم به سمت پایین حرکت کردند.
گروه اول روی خط الراس به سمت غرب پیمایش کرده و بعد از فتح قله سهند به ارتفاع ۳۵۳۵ متر در ساعت ۱۶ به علت بارش باران و تگرگ و همچنین خطر رعد و برق، خیلی سریع ارتفاع کم کرده و نهایتا طی دو استراحت کوتاه از همان مسیر صعود، به پایین حرکت کرده و در ساعت ۱۸:۳۰ به محل پارک مینی بوس ها رسیدیم.
لازم به ذکر است که تنها و بهترین راه برای صعود و همچنین فرود راه پاکوب جنوبی که به خود خط الراس مابین دو قله می رسد، می باشد. پس از استارحت و صرف ناهار و چای، مجددا به سمت روستای قراتلو حرکت کرده و در ساعت ۲۰:۲۰ برنامه صعود با رسیدن به روستا پایان پذیرفت.
در اولین شب پس از صعود، در منزل یکی از میزبانان مراغه ای در روستای قراتلو اقامت کردیم. مهمان نوازی و پذیرایی دوستان، بسیار عالی و خاطره انگیز بود.
در روز دوم پس از صرف صبحانه به سمت مراغه حرکت کردیم. دوستان همنورد تبریزی از گروه جدا شده و به سمت تبریز حرکت کردند. غار هاپوییل یا کبوتر، رصدخانه مراغه و بازارچه سبزیجات کوهی مراغه از مکان هایی بود که توسط گروه ماهین مورد بازدید قرار گرفت. ناهار را که کباب معروف بناب بود در ویلای یکی از دوستان صرف کرده و در ساعت ۱۷:۵۰ از ایستگاه مراغه به سمت تهران حرکت نمودیم.
میزبانی دوستان همنورد مراغه ای بسیار عالی و غیر قابل توصیف بود و باعث شد تا خاطرات بسیار شیرین و خوبی در خاطر گروه بماند. برنامه صعود به قلل جام و سهند در ساعت ۳:۳۰ بامداد روز یکشنبه ۲۷/۳/۹۷ در ایستگاه راه آهن تهران به پایان رسید.
خدا رو شکر که یک برنامه دیگر در کنار همنوردان، با موفقیت و سلامتی سپری گردید. از استاد هاشم نژاد نیز همانند همیشه بابت هواشناسی عالی، سپاسگزاریم.

ویژگی های برنامه :
۱- آموزش اصول گام برداری و استفاده از باتوم
۲- آموزش صحیح تنفس در شیب های تند و تنظیم گام برداری با آن
۳- شناسایی مسیر و قله های اطراف

۲۳ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.