گزارش برنامه پیمایش غارهای سم و نیک

گزارش برنامه پیمایش غارهای سم و نیک

گزارش برنامه پیمایش غارهای سم ونیک
۱۴ الی ۱۸ خرداد ۹۷
طبق تقویم ارائه شده توسط کارگروه غارنوردی باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند ، برنامه هفته آخر خرداد به پیمایش غارهای سم و نیک اختصاص داشت ، که با توجه به تعطیلات نیمه خرداد ، این برنامه یک هفته زودتر یعنی ۱۴ الی ۱۸ خرداد اجرا گردید.
غار سم، در آخرین رده بندی غارهای ایران ، پنجمین غارعمیق و یکی از فنی ترین غارهای ایران با عمق ۴۰۶ متر واقع در استان گلستان می باشد. غار نیک نیز با عمق ۱۷۸ متر د ر مجاورت غار سم واقع شده است.
برای رفتن به این دو غار باید به روستای نام نیک واقع در استان سمنان رفته و از آنجا به دهانه غار رسید.
برای این برنامه ۱۲ نفر از دوستان از نقاط مختلف ، اعلام آمادگی کرده بودند :
۵ نفر از تهران
۱ نفر از ساری
۲ نفر از بوشهر
۴ نفر از البرز
تیم ما ساعت یک بامداد روز دوشنبه ۱۴ خرداد بوسیله دو دستگاه سواری از تهران عازم روستای نام نیک شد ، پس از صرف صبحانه در شهر میامی در ساعت ۹ صبح روز دوشنبه به روستای نام نیک رسیدیم و بلافاصله به تهیه مابقی تدارکات تیم پرداختیم ، در این فاصله دوستان دیگری نیز به ما ملحق شدند و پس از بار زدن وسایل ، بوسیله یک دستگاه تراکتور به سمت محل کمپ حرکت کردیم ، پس از طی حدود ۱:۱۵ دقیقه به محل کمپ رسیدیم و مشغول برقراری کمپ شدیم و تعداد ۷ تخته چادر در محل کمپ نصب گردید.
پس از صرف غذا و کمی استراحت ، افراد، لوازمی را که به عنوان ابزار گروهی آورده بودند تحویل انباردار داند و تمامی وسایل چک و تحویل گردید. لازم به ذکر است که برای پیمایش این غار حدود ۶۰۰ متر طناب و ۸۰ عدد کارابین لازم می باشند. سپس طنابها و کارابینهای مربوطه به ترتیبی که قبلا مشخص شده بود درون کوله ها چیده شد و وظایف افراد نیز برای پیمایش روز آینده مشخص گردید.
روز دوم : ۱۵ خرداد ۹۷
برنامه ریزی برای این روز به این صورت بود که تیم اول کوله های مربوط به چاههای ۱ تا ۱۶ را به داخل غار برده و طناب ریزی تا چاه ۱۶ انجام گردد ، سپس تیم دوم پس از خروج تیم اول ، وارد غار شده و مابقی کوله ها را به پایین چاه ۱۵ منتقل نمایند.
بنابراین تیم اول به سرپرستی حسین شاهینی و همراهی مهدی شمالی ، حمید کنعانی و داریوش عقیلی ، در ساعت ۷ صبح وارد غار شده و طناب ریزی تا چاه ۱۶ ، انجام گردید و تیم در ساعت ۱۲ ظهر از غار خارج شد.
تیم دوم به سرپرستی داود شاهین آرا و همراهی امیر عظیمی و محمد روحانی و عباس کلانتری جهت انتقال مابقی کوله پس از صرف نهار ، در ساعت ۱۴ وارد غار گردید و کوله ها را به انتهای چاه دهم منتقل نمود و در ساعت ۲۱ از غار خارج گردید.
عصر همان روز سایر دوستان از استان البرز نیز به ما ملحق شدند و به استراحت در کمپ پرداختند.
روز سوم : ۱۶ خرداد ۹۷
برنامه این روز ادامه طناب ریزی و پیمایش غار سم تا انتهای غار و بازگشت و جمع کردن طنابها بود. یک تیم جهت پیمایش کامل غار انتخاب شد و تیم دیگر جهت کمک در جمع آوری طنابها از چاه ۱۴ به بالا انتخاب گردید.
بنابراین تیم اول به سرپرستی حسین شاهینی و همراهی مهدی شمالی ، سلمان بهمندار، علی حاجیلو، علی محمدی وارد غار شد. کوله های منتقل شده به چاه دهم توسط افراد به قسمتهای پایین تر منتقل گردید و طناب ریزی تا چاه ۱۸ انجام شد ، در آنجا استراحتی در کمپ موقتی که در زیر چاه ۱۸ قرار دارد انجام شد و آقایان حاجیلو ومحمدی از تیم جدا شده و به سمت بالا بازگشتند. از این قسمت به بعد با ریزش آب مواجه بودیم و لباسهایمان کاملا خیس شده بود ، ادامه طنابریزی تا انتهای غار انجام شد و در ساعت ۱۱:۳۰ به انتهای غار رسیدیم ، با توجه به خیسی لباسها ، کمپ کوچکی در آنجا بنا کردیم و به گرم کردن خود واستراحت پرداختیم .
پس از گرفتن عکسهای یادگاری در انتهای غار ، مسیر بازگشت را درپیش گرفتیم و بدون وقفه ، صعود و جمع کردن طنابها را تا چاه پانزدهم انجام دادیم ، در آنجا ۳ نفر از دوستان تیم دوم (داود شاهین آرا ، حمید کنعانی ، محمد روحانی ) منتظر ما بودند و به کمک آنها توانستیم کلیه طنابها را تا زیر چاه ۲ منتقل نماییم و ۳ کوله نیز از غار خارج گردید و کلیه نفرات در ساعت ۲۲ از غار خارج شدند.
روز چهارم : ۱۷ خرداد ۹۷
برنامه این روز خارج کردن کوله های باقیمانده در زیر چاه ۲ و پیمایش غار نیک بود.
۷ نفر از دوستانی که توانایی و آمادگی داشتند جهت خروج طنابها در ساعت ۷:۳۰ وارد غار شده و به کمک یکدیگر تمامی وسایل را در ساعت ۱۰ از غار خارج نمودیم.
پس از آن دوستان البرزی و بوشهری از تیم جدا شده و به نام نیک بارگشتند.
پس از استراحت و صرف نهار در ساعت ۱۳ تیم چهار نفره ما (حسین شاهینی ، حمید کنعانی ، امیر عظیمی و داود شاهین آرا) جهت پیمایش غار نیک وارد آن شد ، لازم به ذکر است که دهانه ورودی غار بسیار تنگ می باشد و عبور از آن به سختی صورت می پذیرد، با توجه به زمان و توان نفرات ، پیمایش تا اواسط غار انجام گردید و در

ساعت ۱۸ از غار خارج شدیم.
روز پنجم : ۱۸ خرداد ۹۷
صبح زود بیدار شده و مشغول جمع آوری کمپ شدیم و پس از صرف صبحانه بوسیله تراکتور به روستای نام نیک بازگشته و مسیر بازگشت به تهران را در پیش گرفتیم و برنامه به پایان رسید.
در اینجا لازم است که از تمامی دوستانی که در این برنامه شرکت کرده و با همکاری و همیاری خود ، باعث موفقیت این برنامه شدند ، صمیمانه تشکر نمایم.
همچنین تشکر ویژه ای را از جناب “آقای وزیری” از اهالی خوب و با صفای روستای نام نیک دارم که همیشه به ما لطف نموده و زحمت انتقال تیم از روستا تا محل کمپ را متحمل می شوند.
همراهان برنامه :
حسین شاهینی (سرپرست)
مهدی شمالی
عباس کلانتری
داریوش عقیلی
داود شاهین آرا
امیرعظیمی
محمد روحانی
حمید کنعانی
سلمان بهمندار
علی جاجیلو
علی محمدی
امیر مهدی صفری
سحر طراحی
لعیا شاهینی

گزارش : حسین شاهینی

۲۲ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --