گزارش برنامه صعود به قله دالامپر و گردش در اطراف دریاچه

گزارش برنامه صعود به قله دالامپر و گردش در اطراف دریاچه

باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، گروه کوهنوردی و سنگنوردی ماهین
تاریخ اجرای برنامه : ۳ و ۴ خرداد ۱۳۹۷
ارتفاع قله : ۳۵۰۰ متر
ارتفاع شروع برنامه : ۲۳۶۰ متر
ارتفاع صعود شده : ۱۱۴۰ متر
اعضاء حاضر در برنامه: تعداد ۲۳ نفر از تهران بعلاوه از باشگاهها و گروههای ایران عزیز حضور داشتند.
(صعود مشترک با باشگاه دماوند و ماهین و آرش و ساوالان)

اسامی همنوردان :
آقایان :
۱- وحید بهرامی مدیرعامل باشگاه کوهنوردی واسکی دماوند ۲- قدرت اشتری ۳- افشین شهلا ۴- عبدالله ناهید ۵- علی نفیسی ۶- حمید شعبانیان ۷- رسول ۸- محمد محمودی ۹- بابک آشتیانی ۱۰- وفا یونسی ۱۱- آرش آذرنگ ۱۲- بابایی ۱۳- خانلری ۱۴- جلال میرمحمدی ۱۵- دکتر داراب خاکی

بانوان :
۱- طیبه ابراهیمی ۲- نسرین قریبیان ۳- مریم سیفی ۴- نسترن صانعی ۵-شیما الله وردی ۶-سهیلا حمیدپور ۷- افسونگر ۸- جعفری

سرپرست برنامه : آقای قدرت اشتری
راهنما : مسئول هیأت کوهنوردی ارومیه آقای سلطان زاده
عقبدار : آقای مجید جواندوست از ارومیه
پزشک : خانم دکتر سهیلا حمیدپور
گزارش نویس : خانم ناهید نیکو
ضمن اینکه این برنامه مفتخر به تولد استاد ناهید گرامی و عزیز بود

معرفی منطقه :
کوه دالامپر (دالامپر داق) با ارتفاع حدود ۳۵۰۰ متر و موقعیت جغرافیایی N: 37-12.380 و E :44-47.395 در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و ۳۵ کیلومتری اشنویه قرار دارد. این کوه در نقطه مرزی ایران، ترکیه و عراق واقع است و از فراز آن خاک هر سه کشور قابل مشاهده ‌است. این کوه دارای یخچال‌های چند هزار ساله می‌باشد. از ویژگی‌های منحصر به فرد این کوه وجود دریاچه‌های طبیعی در ارتفاعات است از جمله: مامه شیخ، بنچول، دیمه ک و… همچنین از برفاب های این کوه رودی پرآب سرچشمه می‌گیرد که در دامنهٔ این کوه به صورت آبشاری بزرگ به نام آبشار سوله دوکل (در کردی به معنای آبشار مه آلود) به پایین می‌ریزد.

شرح گزارش:
مطابق معمول گروه کوهنوردی ماهین از تهران و ترمینال غرب آزادی، ساعت ۲۴ به سمت اورمیه حرکت کرد و حدود ساعت ۸:۳۰ صبح یه ترمینال رسیدیم. با هماهنگی های قبلی، دو تا مینی بوس منتظر همراهان بودند. پس از رسیدن بقیه دوستان، حدود ساعت ۱۰ از ترمینال ارومیه به سمت اشنویه و خان دره سی حرکت کردیم. پس از دو ساعت، به محلی رسیدیم که نیازمند پیمایش ۵ کیلومتری و گلگشتی بود. منطقه بسی زیبا و بکر بود و جان کلام که لذت وصف ناپذیری بود در کنار دوستان جان و پس از پیمایش، حدود ساعت ۱۵ عصر به منطقه رسیدیم و آبگوشت لذیذی که از قبل، جناب آقای عاشقی بار گذاشته بودند منتظر بود تا نوش جان شود.
در ادامه مینی بوسها گروه را برای شب مانی تا حسینیه روستای کردنشین بنام کچله (ک‌َ چ‌َ له) در ساعت ۲۰:۳۰ رسانده و در آنجا به تهیه و تدارک شام صعود که جوجه کباب بود مشغول گشتیم.
پس از صرف شام و زدودن خستگی شب قبل، هماهنگی جهت صعود و خاموشی ساعت ۲۴ زده شد و بیدار باش فردا ۵ صبح اعلام گشت.
روز چهارم خرداد ساعت ۵ صبح تیم جهت صعود آماده شده و طبق هماهنگی های از قبل انجام شده، تعداد سه دستگاه نیسان آماده حرکت برای پای قله بودند.
در طول مسیر نیسان سواری، هوا عالی و منظره چشم نواز بود. نیسانها در طول مسیر مرتبا در گِل و لای گیر می کردند و دوستان و همنوردان با سعه صدر کمک میکردند و دوباره ماشینها به راه می افتادند، و در این بین ناگفته نماند آقای قدرت اشتری عزیز در فرمان دادن به راننده های نیسان و چگونگی حرکت در گِل و لای همچون همیشه نظارت کامل و وافی داشتند.
تیم رأس ساعت ۷:۱۵ در ارتفاع ۲۳۶۰ پای کار بود و ساعت ۷:۵۵ استارت حرکت زده شد و حدودا ساعت ۸:۳۰ به شیب تندی رسیدیم و همچنان ادامه داده و در ارتفاع ۲۵۵۰ به برف رسیدیم، اساتید و سرپرستان با توجه به هوای عالی و آمادگی و روحیه بینظیر همنوردان در ارتفاع ۲۷۰۰ تصمیم گرفتند بدون وقفه به صعود ادامه داده و رأس ساعت ۱۲:۲۰ تمامی دوستان و همنوردان موفق به صعود گردیده و در قله به عکاسی و شادی مشغول گشتند.
برای فرود از یال دیگری حرکت کرده و به سمت دریاچه دالامپر سرازیر گشتیم و با شیب ملایمی که تمام مسیر را سبزی معطر و لذیذ والک پر کرده بود به گشت کنار دریاچه و خوردن ناهار در ساعت حدودا ۱۵:۲۰ الی ۱۶ پرداختیم.
سپس با پای پیاده از سمت دیگری به روستای سوله دوکل رسیدیم و بازدید از آبشار بی نظیر روستا که اسم روستا روی آبشار بود. از آنجا با هماهنگی سرپرست برنامه، مینی بوسها گروه را به ترمینال رسانده و ساعت ۳۰ دقیقه بامداد سوار اتوبوس گشتیم.

همه همنوردان بخوبی و خوشرویی این برنامه را به اتمام رساندند و صبح روز شنبه ۵ خرداد ساعت ۸:۳۰ در ترمینال پایانه غرب تهران به سلامتی از همدیگر جدا شدند. سپاس فراوان از آقای سلطان زاده بابت هماهنگی مجوز منطقه و آقای مجید جواندوست بابت همراهی تیم و سپاس از مسئول تدارکات آقای حسین عاشقی

ویژگی های برنامه :
۱- آموزش اصول گام برداری و استفاده از باتوم
۲- شناسایی مسیر و قله های اطراف

۵۵ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --