گزارش برنامه صعود به قله شاه نشین

گزارش برنامه صعود به قله شاه نشین

باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند و گروه کوهنوردی و سنگنوردی ماهین
تاریخ اجرای برنامه : ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
ارتفاع قله : ۳۸۴۰ متر
ارتفاع شروع برنامه : ۲۵۴۰ متر
ارتفاع صعود شده : ۱۳۰۰ متر
کل مسافت پیمایش شده : ۱۱ کیلومتر
کل زمان پیمایش بدون احتساب زمان استراحت : ۷ ساعت و ۴۵ دقیقه
کل زمان برنامه : ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه
اعضاء حاضر در برنامه : ۱۷ نفر
اسامی همنوردان :
آقایان :
۱- قدرت اشتری ۲- هوشنگ حسنی ۳- افشین شهلا ۴- غلامحسن هداوند ۵- بابک کشاورز ۶- غلامرضا قاسمی ۷- رضا شمسائی ۸- حسین عاشقی ۹- کیوان متین ضیایی ۱۰- خلیل بنی اسدی ۱۱- حمیدشعبانی فر

بانوان :
۱- شیماالله وردی ۲- الهام تیمورزاده ۳- مهری سرداریان ۴- طیبه ابراهیمی ۵- فروغ فرقانی ۶- سعادت اسلامی

سرپرست برنامه : آقای قدرت اشتری
کمک سرپرست : آقای غلامحسن هداوند
سرقدم : آقای هوشنگ حسنی
عقبدار : آقای غلامحسن هداوند
عکاس : آقای حسین عاشقی
گزارش نویس : خانم سعادت اسلامی

 

شرح گزارش :
درساعت ۵:۳۰ از فلکه اول شهران به سمت امامزاده داود حرکت نموده و برنامه پس از گرفتن عکس یادگاری در امامزاده، در ساعت ۶:۳۵ شروع شد. پس از یک ساعت پیمایش از سمت راست رودخانه و در مسیری با شیب ملایم به سر قدمی آقای هوشنگ حسنی، به مدت نیم ساعت برای صبحانه توقف نمودیم. پس از صرف صبحانه دو نفراز همنوردان تصمیم به بازگشت گرفتند و مابقی افراد گروه در مسیری با شیب نسبتاً تند به سمت گردنه پلنگچال حرکت نمودند. از این نقطه به بعد مسیر پوشیده از برف بود که آموزشهای لازم در مورد نحوه گام برداری صحیح توسط آقای اشتری سرپرست گروه ارائه گردید.
سرعت پیمایش به دلیل افزایش شیب کاهش یافته و با چند توقف کوتاه گروه ادامه مسیر داد. ضمن حرکت آقای اشتری اطلاعاتی در مورد قله های اطراف منطقه نیز ارائه میکردند و از آن جمله، قله های رِندان و چشمه شاهی قابل رویت بودند. ساعت ۱۰:۳۰ به گردنه (ارتفاع ۳۳۴۶ متر) رسیدیم که یک سمت آن به سمت پلنگچال و مسیر مقابل به سمت قله شاه نشین میرفت. حدود ۱۰ دقیقه در گردنه توقف داشتیم. در اینجا نیز دو نفر از همنوردان از گروه جدا شده و بازگشتند. از گردنه به بعد مسیر مه آلود بود و با افزایش ارتفاع و تراکم مه، وسعت دید به تدریج کمتر میشد. در برخی نقاط بارش آرام برف منظره زیبایی ایجاد کرده بود. فضای گروه پر انرژی و شاد بود و در کنار آن سرپرست گروه با رعایت مسایل ایمنی و اطمینان از امنیت مسیر، گروه را در مسیر درست هدایت میکردند. سرعت باد زیاد نبوده لباس های گرم در حد پلار یا کاپشن پر برای محافظت از سرما کافی بود و سرما آزار دهنده نبود. با نزدیک شدن به قله، بوران های خفیف وسعت دید را به کمتر از چند ده متر کاهش داد. متاسفانه یکی از همنوردان با وجود عدم توانایی و حال مساعد، موضوع را به سرپرست اطلاع نداده بود که این امر در نزدیکی قله باعث کاهش سرعت حرکت گروه گردید. علیرغم این امر با کمی مراقبت بیشتر، ساعت ۱۲:۳۰ به قله شاه نشین رسیدیم و با گرفتن چند عکس یادگاری به سرعت مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم. ساعت ۱۳:۵۰ با خروج از منطقه مه آلود، با نظر و صلاحدید آقای اشتری در نزدیکی گردنه در مکان نسبتاً همواری برای تجدید قوا و صرف ناهار به مدت حدود ۴۵ دقیقه توقف نمودیم. پس از ناهار سرعت حرکت علیرغم شیب تند افزایش یافت و در برخی نقاط اسکی و سرسره در برف لذت صعود را چندین برابر نمود.
لازم به ذکر است دو کوهنورد که به تنهایی اقدام به صعود قله شاه نشین نموده و در بازگشت از مسیر انحراف یافته بودند با پیروی از گروه مان توانستند به سلامت بازگردند. در نزدیکی های اتمام مسیر مطلع شدیم که کوهنوردانی در منطقه توچال و در مه گم شده اند که این امر تا زمان دریافت خبر سلامت آنها موجب استرس و ناراحتی اعضای گروه شد. امید است با رعایت مسایل ایمنی که به کرات شنیده ایم و اطلاع رسانی شده، سهم خطای انسانی در کوهنوردی را به حداقل کاهش دهیم.
نکته قابل تامل دیگر در مسیر بازگشت و در نزدیکی رودخانه آلودگی و رها کردن زباله در تمام مسیر رودخانه بود که منظره و محیط زیبای اطراف رودخانه را به شدت ناخوشایند نموده بود!!!!
در نهایت در ساعت ۱۶:۴۵ دقیقه گروه به امامزاده داود رسیده و برنامه پایان یافت.
سپاس فراوان شایسته آقای اشتری سرپرست محترم برنامه است که با ایجاد محیط با نشاط همراه با امنیت، خاطره یک صعود به یادماندنی دیگر را برای اعضای گروه رقم زدند.
خدا رو شکر که یک روز دیگر و یک برنامه دیگر در کنار همنوردان، با موفقیت و سلامتی سپری گردید. از استاد هاشم نژاد نیز همانند همیشه بابت هواشناسی عالی، سپاسگزاریم.
ویژگی های برنامه :
۱- آموزش اصول گام برداری و استفاده از باتوم
۲- شناسایی مسیر و قله های اطراف
۳- آموزش گام برداری در برف

۹ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --