گزارش پیمایش غارهای تانا و تاپو۲

گزارش پیمایش غارهای تانا و تاپو۲

برنامه این هفته کارگروه غارنوردی باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند ، پیمایش غارهای تانا و تاپو۲ ، در تاریخ ۳و۴ اسفندماه با شرکت چهار نفر اجرا گردید.

غار تانا در استان چهارمحال و بختیاری ، در نزدیکی روستای شمس آباد از توابع شهرکرد واقع شده است. این غار در داخل دره ای که جنس سنگهای آن از نوع کنگومرائی بوده و درداخل شکافی واقع شده است. این غار یک غار کاملا فنی و پرچالش بوده و عمق آن درحدود ۲۰۵ متر و با ۶ حلقه چاه به عمقهای ۸ و ۴۰ و ۸ و ۳۵ و ۴۰ و ۴۰ متری می باشد.

به همراه نفرات تیم به وسیله یک دستگاه خودرو سواری در ساعت ۲۳ روز چهارشنبه ۹۶/۱۲/۲ از تهران به سمت شهرکرد حرکت کردیم و در ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه پس از رسیدن به شهرکرد و استقرار در محل اسکان تیم ، استراحت کوتاهی نموده با آماده سازی طنابها و سایر لوازم فنی در ساعت ۷:۳۰ به همراه دوست گرامی و راهنمای این برنامه ، جناب آقای ابراهیم احمدپور ، به سمت دهانه غار حرکت کردیم. در آنجا دو نفر دیگر از دوستان شهرکردی از روستای فارسان ، آقایان کرامت علیمردانی و وحید امیریان به ما ملحق شدند و برنامه پیمایش در ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۹۶/۱۲/۳ آغاز گردید.

مسیر از ابتدای شروع ، بسیار پرچالش بود و با توجه به نوع سنگهای تشکیل دهنده دیوارهای غار، امکان ریزش سنگ در سراسر مسیر وجود داشت. پس از حدود سه ساعت پیمایش تمامی نفرات به انتهای چاه پنجم غار و تالار سام رسیدند ، این تالار یکی از زیباترین مکانهای این غار بوده که در آن حوضچه کوچکی وجود دارد. با توجه به ایمن نبودن بقیه مسیر (چاه ششم) تنها دو نفر از اعضای تیم (حسین شاهینی و وحید امیریان) اقدام به پیمایش چاه ششم تا آخرین نقطه غار نمودند و باقی نفرات به عکاسی و استراحت در تالار زیبای سام پرداختند و بلافاصله نفرات شروع به بازگشت به سمت دهانه غار نمودند و در حدود ساعت ۱۶ تمامی نفرات و لوازم تیم از داخل غار خارج شدند.

از آنجا جهت استراحت و شبمانی به سمت شهرکرد حرکت کردیم و پس از مقداری استراحت شروع به آماده سازی لوازم فنی ، جهت پیمایش غار تاپو در روز آینده نمودیم.

برنامه روز دوم ، پیمایش غار تاپو۲ ، واقع در روستای دزک ، از توابع شهرکرد بود. این غار نیز به صورت چاهی بوده و در بالای خط الراسی مشرف به روستای دزک واقع شده است وعمق تقریبی آن حدود ۱۳۰متر می باشد. این غار دارای ۴ چاه به اعماق ۴۵ و ۲۰ ، ۳۰ و ۲۰ متر میباشد.

قرار حرکت به سمت روستای دزک ساعت ۶ صبح روز جمعه ۹۶/۱۲/۴ بود که با توجه به وجود بارندگی در بامداد روز جمعه علی رغم پیش بینی ها ، برنامه با ۳ ساعت تاخیر و در ساعت ۹ صبح درهوایی کاملا صاف و آفتابی آغاز گردید. حدود ساعت ۱۱ به محل پارک ماشین در دامنه کوه رسیدیم و بلافاصله کوهپیمایی به سمت دهانه غار آغاز گردید. پس از حدود یک ساعت کوهپیمایی نیمه سنگین به دهانه غار در بالای خط الراس رسیدیم و در ساعت ۱۲ با طناب ریزی اولین چاه ، پیمایش آغاز گردید. حدود ۱٫۵ ساعت طول کشید تا کلیه نفرات تیم به نقطه انتهایی غار رسیدند و پس از کمی استراحت و عکاسی ، بازگشت به دهانه غار آغاز گردید و تمامی نفرات در ساعت ۱۶ از غار خارج شده و به سمت پایین حرکت نمودند و در ساعت ۱۷با رسیدن به محل پارک ماشین ، این برنامه نیز با موفقیت به اتمام رسید.

در آخر نیز پس از عزیمت به شهرکرد و جمع کردن وسایل ، به سمت تهران حرکت کرده و در ساعت ۳ بامداد روز شنبه به تهران رسیدسم.

در اینجا از زحمات جناب آقای سعید محمدی ، مسئول محترم کار گروه غارنوردی چهارمحال بختیاری ، که با وجود گرفتاری به دلیل حضور در منطقه دنا جهت امداد سانحه سقوط هواپیما، زحمت هماهنگی این برنامه را کشیدند ، همچنین از جنای آقای ابراهیم احمدپور جهت تهیه محل اسکان و همراهی و راهنمایی تیم در طول این دو روز و همچنین آقایان کرامت علیمردانی و وحید امیریان جهت همراهی در پیمایش غار تانا صمیمانه سپاسگزارم.

گزارش : حسین شاهینی

شرکت کنندگان در پیمایش غار تانا:
حسین شاهینی (سرپرست)
ابراهیم احمدپور (راهنمای تیم)
امید فرد امینی
سعید فرید
حمید کنعانی
کرامت علیمردانی
وحید امیریان

شرکت کنندگان در پیمایش غار تاپو :
حسین شاهینی (سرپرست)
ابراهیم احمدپور (راهنمای تیم)
امید فرد امینی
سعید فرید
حمید کنعانی

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --