گزارش برنامه صعود به قله های اندار و پرسون

اعضاء حاضر در برنامه : ۱۸ نفر
اسامی همنوردان :
آقایان :
۱- قدرت اشتری ۲- افشین شهلا ۳- هوشنگ حسنی ۴- امیر فخری ۵- عبدا… ناهید ۶- کیوان متین ۷- وحید فرهادیار ۸- حسین عاشقی ۹- ابوالفضل فریدنیا ۱۰- طاهر عابدین زاده ۱۱- علی رسول زاده ۱۲- هایله منطقی ۱۳- یحیی نظری
بانوان :
عکاس : آقای ابوالفضل فریدنیا
گزارش نویس : آقای طاهر عابدین زاده

شرح گزارش :
روز جمعه رأس ساعت ۵ از جلوی باشگاه به سمت جاده لواسان و روستای افجه حرکت کردیم. ساعت ۵:۳۵ آقای ناهید و همسرشان نسرین خانم در گردنه قوچک به گروه ملحق شدند.
ساعت ۶:۱۵ به محل شروع برنامه واقع در روستای افجه رسیدیم. پس از تجهیز شدن، ساعت ۶:۲۳ با سرقدمی استاد ناهید و عقبداری آقای شهلا، برنامه را آغاز نمودیم. ابتدای مسیر با شیب ملایم از روستای افجه خارج شده و به سمت دشت هویج حرکت کردیم. هوا کمی سوز داشت و با بارش خفیف برف همراه بود. مسیر افجه تا دشت هویج، تقریبا پوشیده از برف یود. به علت آشنا بودن همنوردان با یگدیگر و جلوگیری از اتلاف وقت، مراسم معارفه را انجام ندادیم. پس ار رسیدن به دشت هویج و قبل از وارد شدن به آن، از سمت راست، مسیر را ادامه دادیم تا وارد مسیر زمستانی قله پرسون شویم. ساعت ۸:۱۵ برای صرف صبحانه توقف کردیم و دقیقا نیم ساعت بعد مجددا شروع به ادامه مسیر نمودیم. به علت بارش برف، امکان نشستن روی زمین نبود و سرپایی صبحانه را صرف کردیم.
مسیر زمستانی قله های اندار و پرسون، دقیقا از جهت شمالی دشت هویج انجام می گیرد که پس از گذراندن دو یال فرعی و رسیدن به خط الراس صعود می شود. ابتدای یال فرعی اندار و تا رسیدن به خط الراس با شیب نسبتا تندی مواجه شدیم که به علت بارش برف و لغزنده بودن مسیر، خیلی با احتیاط عبور کردیم.
ساعت ۱۰:۳۰ به خط الراس رسیدیم و همچنان مسیر پوشیده از برف را که با بارش بسیار لذت بخش برف همراه بود ادامه دادیم تا ساعت ۱۱ که به قله اندار رسیدیم.
نکته مهم در صعودهای زمستانی، توجه به زمان بندی می باشد و اینکه بتوان برنامه را در زمان مناسب به پایان رساند. خوشبختانه با آمادگی خوب گروه و سرپرستی عالی آقایان اشتری و ناهید، فقط با یک زمان استراحت کوتاه، توانستیم به قله اندار برسیم.
پس از استراحتی کوتاه روی قله و گرفتن چند عکس یادگاری، مسیر را از روی خط الراس ادامه دادیم. این بخش از مسیر با برف زیادی روبرو شدیم که در بعضی قسمتها تا زانو داخل برف فرو می رفتیم.
ساعت ۱۱:۴۵ توانستیم با تمامی نفرات، قله پرسون رو صعود کنیم. هوا ابری و کمی سرد بود و بارش پراکنده برف نیز همچنان ادامه داشت. برای فرود، مسیر تابستانی را انتخاب کردیم که البته بخشی از این مسیر، بهمن گیر بود که نیاز هست با احتیاط و دقت لازم از این قسمت، عبور شود.
پس از مدتها که از فصل زمستان می گذرد در این برنامه با برف بسیار خوبی روبرو شدیم. بخشی از مسیر فرود به علت لیز بودن، با توصیه های استاد ناهید، همنوردان از یخ شکن استفاده نمودند. نزدیکی های رسیدن به دشت هویج با آفتاب تندی مواجه شدیم و جالب بود که در این برنامه، تقریبا تمامی فصول را تجربه کردیم. ساعت ۱۴:۱۵ به دشت هویج رسیدیم و بساط ناهار را مهیا نمودیم. پس از صرف ناهار به سمت روستای افجه حرکت حرده و ساعت ۱۶ کنار مینی بوس رسیدیم.
مسیر برگشت به تهران نیز با ترافیک سنگینی مواجه نشدیم و ساعت ۱۸ جلوی باشگاه، برنامه را به پایان رساندیم. خدا رو شکر که یک روز دیگر و یک برنامه دیگر در کنار همنوردان گروه ماهین و باشگاه دماوند با موفقیت و سلامتی سپری کردیم. از استاد هاشم نژاد نیز همانند همیشه بابت هواشناسی عالی، سپاسگزاریم

ویژگی های برنامه :
۱- آموزش اصول گام برداری و استفاده از باتوم
۲- شناسایی مسیرهای زمستانی و تابستانی
۳- آموزش گام برداری در برف و استفاده از یخ شکن
۴- شناسایی قله های منطقه

۵ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.