گزارش پیمایش غار امجک

گزارش پیمایش غار امجک

طبق تقویم اعلام شده توسط کارگروه غارنوردی باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند، برنامه پیمایش غار امجک در تاریخ ۹۶/۹/۳ برگزار گردید.
غار امجک یکی از غارهای زیبای ایران است که در استان مرکزی ، شهرستان تفرش و بر فراز دره سلطان امجک قرار گرفته است.
ارتفاع دهانه این غار از سطح دریا حدود ۱۹۰۰ متر، طول آن ۵۰۰ و عمق آن ۱۰۰ متر می باشد.
بهترین مسیر برای دسترسی به این غار ، آزادراه ساوه-همدان، شهرستان نوبران، جاده نوبران به تفرش میباشد. بعد از روستای احمدآباد، جاده خاکی با طول تقریبی دو کیلومتر وجود دارد که به انتهای دره امجک و ابتدای مسیر کوهپیمایی جهت رسیدن به دهانه غار، منتهی می گردد.
تیم ۷ نفره ما جمعه مورخ ۹۶/۹/۳ به وسیله۲ دستگاه خودرو سواری در ساعت ۴:۴۵، از مقابل درب باشگاه حرکت خود را جهت پیمایش غار امجک آغاز نمود. پس از طی حدود سه ساعت به انتهای دره امجک که در آن محل غار کوچک زیارتی قراردارد، رسیدیم و با صرف صبحانه در آن محل کوهپیمایی به سمت دهانه غار از پاکوب مشخصی که در سمت چپ دره قرار دارد، آغاز گردید. پس از طی حدود یک ساعت به دهانه غار امجک رسیدیم. این دهانه با ابعاد تقریبی ۵۰ در ۶۰ سانتی متر در کف زمین قرار دارد. با تجهیز و آماده شدن تمام نفرات اولین نفر در ساعت ۱۰:۳۰ جهت برقراری کارگاهها و طناب ریزی وارد غار شد و مابقی افراد نیز به ترتیب عملیات فرود به داخل غار را آغاز نمودند. لازم به ذکر استکه جهت ورود به این غار نیاز به فرود حدود ۴۰ متری است که بیشتر این مسیر دارای شیب حدود ۸۰ درجه بوده و ۱۰ متر انتهایی آن کاملا معلق میباشد. پس از این فرود ادامه مسیر نیز با شیب نسبتا زیاد ادامه پیدا میکند که در این فصل بسیار گلی و لغزنده بود و گذر از آن با احتیاط کامل انجام پذیرفت. از همان ابتدای ورود به غار زیباییهای غار کاملا مشهود بود و هرچه پیش میرفتیم بر زیباییهای آن افزوده میشد. این مسیر در ادامه به تالار بزرگی به نام تالار استخر منتهی می شود.جهت ورود به این تالار، نیاز به حمایت و فرود حدود ۷ متری می باشد، که این کار با استفاده از یک کارگاه طبیعی صورت پذیرفت. کف این تالار کاملا گل آلود بوده و سوراخهای مخروطی شکل که در اثر چکیدن آب از سقف غار ایجاد شده اند مشاهده می شود، همچنین حوضچه کوچکی از آب نیز در انتهای آن قرار داشت. در این محل آقای بهرامی یادی از مرحوم لیلا اسفندیاری نمودند و به پیشنهاد ایشان کلیه چراغهای پیشانی خاموش و یک دقیقه سکوت به یاد لیلا اسفندیاری غارنورد فقید باشگاه، انجام شد. مسیر از سمت چپ این تالار ادامه و به تالار بعدی موسوم به تالار آینه میرسید. این تالار یکی از زیباترین قسمتهای این غار می باشد که تمام سقف و کف و دیواره های آن از تزئینات گل کلمی پوشیده شده است. با توجه به زمان مناسبی که در اختیار داشتیم ، برنامه عکاسی در قسمتهای مختلف غار انجام پذیرفت. نهایتا با صرف زمان حدود ۵ ساعت جهت پیمایش و عکاسی در این غار ، آخرین نفر تیم در ساعت ۱۶:۳۰ از دهانه غار خارج و افراد تیم به سمت محل پارک ماشینها حرکت کردند و پس از صرف نهار در همان محل ، برنامه پایان و حرکت به سمت تهران انجام پذیرفت.
اسامی شرکت کنندگان در برنامه :
آقایان : بهرامی – سورنی نیا – شاهین آرا – شاهینی (سرپرست) – شریفی – محبی
خانمها : پازوکی

گزارش از : حسین شاهینی

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --