گزارش پست ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان در تاریخ ۹۶/۰۱/۱۰

گزارش پست ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان در تاریخ ۹۶/۰۱/۱۰

به نام خدا گزارش پست ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان
جهت حضور در پست قله توچال در مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۱۰ هماهنگی های اولیه صورت گرفت و تیم در ساعت۷.۵۰ دقیقه در ایستگاه ۱ توچال حاضر و پس از هماهنگی ها جهت اعلام لیست افراد برای استفاده از تلکابین تا ایستگاه ۷ تیم در ساعت ۹.۲۰ دقیقه در هوایی صاف و با باد حدود ۱۰ کیلومتر در ساعت و دمایی حدود ۸ درجه زیر صفر در محل قله مستقر و از ایستگاه ۷ تا قله ۳ نفر حضور داشتند.
کم کم تعداد ورود کوهنوردان به قله افزایش یافت از ساعت ۱۰:۳۰ به تدریخ هوا رو به خراب شدن رفت و در ساعت ۱۱ هوا کاملا مه آلود با طول دید حدودا ۳۰ متر و وزش باد در قله به ۳۰ تا ۴۰ کیومتر در ساعت رسید و هوا سردتر شد که با توجه به وزش باد دمای احساسی به ۱۵ درجه زیر صفر میرسید.
و کماکان افراد به قله میرسیدند و بسیاری از آنها بدون داشتن تجهیزات لازم برای صعود زمستانی در شرایط بد جسمانی به قله میرسیدند.
بعد از خراب شدن هوا تنها دو تیم که تجربه و امکانات مناسب داشتند از مسیر امیری و شیرپلا فرود آمدند و سایر تیم ها همگی به سمت ایستگاه ۷ و تلکابین فرود می آمدند و بر ای فرود افراد در گروه های چند نفره با سرقدم آشنا به مسیر به سمت پایین هدایت میشدند.
در ساعت ۱۳.۱۰ فردی با لباس نا مناسب بدون تجهیزات زمستانه به قله رسید به صورت آشفته و اطلاعات ناکافی اعلام نمود که از مسیر کلکچال و قله کلکچال سپس یال چهار پالون اقدام به صعود نمودند و همنورد خود را در انتهای مسیر چهارپالون گم کرده و منفردا به سمت قله آمده که به جناب آقای بلوک اطلاعات اولیه اعلام و مشخصات فرد همراه و فرد گم شده دریافت گردید. که خوشبختانه پس از ۴۵ دقیقه فرد گم شده در وضعیت نامناسب به قله رسید.و خبر رسیدن اعلام گردید.
لازم به ذکر است که از ساعت ۱۳.۳۰ بر وخامت وضع جوی افزوده شد و بارش برف شدت بیشتری گرفت و دید به کمتر از ۱۵ متر رسید. پس از ساعت ۱۴ و اتمام تایم استاندارد رسیدن به قلل, متاسفانه افراد مبتدی به دلیل وضعیت خوب هوایی صبح در وضعیت های بسیار خطرناک حتی چندین نفر بدون دستکش و لباس ضد باد با کتونی و یک مورد استفاده از نایلون با صورتهای یخ زده و قندیل بسته به قله میرسیدند به خاطر استفاده از تلکابین.چنانچه که در دو مورد به دلیل وخامت اوضاع پوششی و حال عمومی فرد صعود کننده یک دستمال سر و یک جفت دستکش را برای رسیدن تا ایستگاه ۷ به افراد داده شد. و همگی افراد در گروههای بزرگتر و به صورت منسجم به سمت ایستگاه ۷ و اولین تیر مسیر هدایت میشدند.
و نهایتا تیم ستاد در ساعت ۱۶ با تخلیه قله از افراد صعود کننده و همراهی با آنها که ۱۰ نفر بودند.به سمت ایستگاه ۷ عزیمت نمود.در راه فرود با سه کوهنورد انگلیسی زبان با تجهیزات کامل که قصد صعود قله از ایستگاه ۷ را داشتند برخورد و پس از دادن اطلاعات وضعیت جوی تیم به مسیر خود تا ایستگاه ۷ ادامه داد و افراد را تا ساختمان تلکابین همراهی و سپس به ایستگاه ۱ عزیمت نمود و در ساعت ۱۸.۱۰ در ایستگاه ۱ به ماموریت خود خاتمه داد.
نکته قابل توجه : متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از افراد صعود کننده از امکانات و تجهیزات لازم برخوردار نبودند. و این موضوع به شدت تعداد حواث را در شرایط بد جوی میتواند بالا ببرد. که پیشنهاد میگردد در پستهای پایینتر از صعود این افراد جلوگیری به عمل آید.
افراد حاضر درپست قله : خانمها زهرا هویدا فر و شادی خمسه لویی و آقای سعید رحیمی

ستاد96-1

96ستاد

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --