گزارش پست امدادی قله توچال باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند

گزارش پست قله توچال باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند در ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان
پست قله توچال گروه A
در مورخ ٢١ و٢٢ بهمن ٩۵
نفرات :
مصطفی زندوکیلی
فاطمه حاجی کریملو

روز پنجشنبه ساعت ٩/٣٠صبح به قله رسیدیم تعدادی از عزیزان کوهنورد در محل پناهگاه حاضر بودند.
باد روی قله در صبح پنجشنبه به ١۵ کیلومتر در ساعت و نزدیکهای ظهر به تقریبا ٣٠ کیلومتر همراه با بوران و سرما همراه بود
خوشبختانه صعود در روزهای پنجشنبه توسط افراد با تجربه انجام میشود و کمتر کوهنوردان مبتدی جهت راهنمایی مشاهده میشود و حدود ٣٠ نفر در آن روز به قله آمدند و عمدتا افراد بالای۴٠ سال بودند
از همان ابتدا توسط بیسیم با بچه های ستاد که در جانپناه امیری مستقر بودن هماهنگ شدیم و باعث بسی خوشحالی بود که بیسیم جواب میداد و ما میتونستیم با پست های دیگه هماهنگ باشیم
هوای قله خراب شده بود و نسبت به گزارشهایی که از بچه های پست های قبلی خونده بودم روز پنجشنبه تعداد نفرات بیشتر بودند و این امر موجب شد تا بدون استثنا همه دوستان را گروه گروه به پایین بفرستیم و کسی شخصا تنها اقدام به فرود نکند ،
در مورد شب مانی روی قله وبا توجه به اینکه چادر ستاد مناسب قله نبود و خبر دار شده بودیم که چادر باشگاه هم تیرکهاش شکسته شده ما با هماهنگی آقای بلوک قرار شد شب را در شیرپلا بمانیم و صبح روز بعد دوباره به قله برویم ، با حضور خانوم پروانه کاظمی و نصب چادر ایشان به ما اطمینان دادند که کسی رو قله نمی آید و اگر هم بیاید من هستم ،
در ساعت ١۵ آخرین گروه از کوهنوردان باقی مانده در روی قله را به سمت تله کابین ایستگاه ٧ با باد و بوران شدید رساندیم و به پایین رفتیم .
نکته: با توجه به هوای بد مسیر شیرپلا تصمیم گرفتیم به سمت ایستگاه هفت و بعدش به پایین برگردیم.
روز جمعه در تهران هوای نامناسبی بود
با توجه به بارش شدید باران و برف توسط تله کابین به سمت بالا حرکت کردیم که خوشبختانه از ایستگاه ۵ به بالا هوا آفتابی و خبری از بارش و ابر نبود
در بین مسیر ایستگاه هفت به قله خانم کاظمی را دیدیم که در حال برگشت بودند و گفتند یک تیم سه نفره اصفهانی در ساعت ١٨ به قله رسیدند و در داخل پناهگاه چادر زدند که لوازمشان از جمله کیسه خوابهایشان مناسب نبود که حالشون الان خوبه و در حال برگشت هستند که در مسیر دیدیمشون و حالت سرما و یخ زدگی شب گذشته در چهرشون نمایان بود .
در ساعت ٩ صبح روی قله بودیم باهوای بسیار عالی و باد ١۵ کیلومتر در ساعت که رفته رفته به بوران شدیدی تبدیل شد که به ۴۵ کیلومتر و شاید بیشتر میرسید
از ساعت ١١ تا ١٣/٣٠ تعداد کوهنوردان به قدری زیاد بود که باتوجه به هوای بد بیرون پناهگاه همه مجبور بودن داخل بمانند و یک وضعیت نابسامان و کمبود جا منجر شده بود که بعضن خانوم حاجی کریملو بیرون پناهگاه میماندند جهت استفاده بیشتر کوهنوردان ،
باز هم وضعیت روز قبل را تکرار کردیم و گروه گروه کوهنوردان را به سمت تله و شیرپلا راهی کردیم که متاسفانه صعودهای بعد ساعت ٢ مارو دچار مشکلات اساسی کرده بود ،
با تماس بچه های پست امیری با خبر شدیم فردی با وضعیت نامناسب به بالا مراجعت کرده که نتوانستند قانعش کنند که صعود نکند و ما منتظر شدیم این فرد به قله برسد که خبری از ایشان نشد و تماس ما هم با توجه به باد شدید با بچه ها قطع شد
چیزی که باعث نگرانی بیشتر ما شد اضهار نظر کوهنوردان آمده به قله در مورد فرد مذکور بود که بارها در مسیر به علت ضعف و ناتوانی خوابیده بوده و حتی درگیری هم با چندین نفر داشته جهت برگشت که ایشان با عصبانیت قبول نکرده بودند .

تا ساعت ١۵ همچنان کوهنوردان در مسیر یال دیده میشدند که با آخرین نفر از ایشان که صحبت کردیم اطلاع دادند که فرد مذکور را مردم در مسیر برگردانده اند ( با توجه به گفته های دوستان ایشان هر هفته همین وضعیت را دارند و در همه هوایی و با تجهیزات نامناسب اقدام به صعودهای خطرناک میکنند )
در ساعت ١۵/٣٠ یک گروه توسط خانم حاجی کریملو به پایین فرستاده شد و بنده هم ٢٠ دقیقه بعد گروه دوم و با تخلیه کامل پناهگاه به سمت تله حرکت کردیم و همه دوستان باتله به پایین آمدند
پ . ن :خوشبختانه با توجه به باد زیاد کوهنوردی که ضعیف باشد و روی قله حال نامناسبی پیدا کند خیلی مشاهده نشد .
✏️مصطفی زندوکیلی

پست قله1

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.