تفاوت تکنیک اسکی در خانم‌ها و آقایان

تفاوت تکنیک اسکی در خانم‌ها و آقایان

آیا تا بحال مسابقات المپیک را تماشا کرده اید؟
آیا به این فکر کرده اید که هر ورزشی چه فرم اندامی را لازم دارد؟
قهرمانان پرش در المپیک قد کوتاه ندارد.
خواه یا ناخواه فرم بدن تاثیر زیادی بر ورزشی که انجام می دهید دارد. پس تفاوت فرم بدن خانم ها و آقایان تاثیر زیادی بر نحوه اسکی کردن آنها دارد.

عکس+1

لگن
تفاوت بسیار عمده ساختار بدن آقایان و خانم ها ، فرم لگن آنها می باشد. لگن خانم ها پهن تر از آقایان می باشد که تاثیر بسزایی در نحوه حرکت دادن ، پاها دارد. در خانم ها چون لگن پهن تر می باشد و در نتیجه پاها از هم فاصله بیشتری دارند و برای جبران این حالت زانوها به هم نزدیکتر می شوند.

عکس+2

در نهایت فرم آ در اسکی خانم بیشتر از آقایان می باشد.
در حالت طبیعی ، هنگامی که اسکی باز بر روی لبه می رود باید زاویه لبه دادن در ۲ اسکی یکسان باشد. ولی هنگامیکه زانو ها با داخل جمع تر شوند بسیار سخت می باشد که اسکی ها به یک اندازه ، زاویه لبه از برف داشته باشند. و در نتیجه تاثیر آن برروی اسکی کردن مشخص می شود. اگر پاها به یک اندازه خم نشوند ، پس در نتیجه اسکی ها نیز به یک اندازه لبه نمی گیرند. و در کل ، چون اسکی ها به یک اندازه لبه نگرفته اند در هنگام انتقال وزن از روی یک پا به پای دیگر در هنگام پیچ ، یک لبه بیشتر در برف گیر کرده و انتقال وزن به درستی انجام نمی شود.

عکس+3

روش جبران (بانوان)
تمام تلاش خود را انجام دهید که پای داخل پیچ فعال تر شود. پس هنگامیکه وارد پیچ جدید می شوید تلاش کنید که زانوی پای داخل پیچ را بیشتر به سمت داخل پیچ سوق دهید. اطمینان از درست انجام دادن حرکت به این صورت می باشد که، همیشه توجه داشته باشید که بین زانوها فاصله وجود دارد. در خانم ها معمول می باشد که اسکی بیرون پیچ لبه بیشتری از اسکی داخل پیچ می گیرد. همانطور که به عکس توجه کنید مقدار زاویه پاها و زانو ها و اسکی ها به یک اندازه می باشد و در نتیجه هنگام ورود به پیچ لبه اسکی ها به یک اندازه می باشد. مرحله سخت لبه دادن اسکی داخل پیچ می باشد.

مرکز ثقل (در خانمها)
خانم ها مرکز ثقل پایین تر و عقب تری از خانم ها دارند. به دلیل اینکه در هنگام حاملگی تحمل حمل جنین با پایین تر و عقب تر بودن مرکز ثقل خانم ها میسر می شود. کارخانه های تولید اسکی ، اسکی های مخصوص برای خانم ها تولید می کنند .آنها فیکس های اسکی را برروی اسکی مقداری جلوتر می بندند و قسمت پاشنه فیکس و فیکس عقب مقداری از فیکس جلو بالاتر است. تمامی این کارها برای تغییر دادن وزن اسکی باز خانم به سمت جلو می باشد. پس قبل از هرکاری از اسکی مخصوص و طراحی شده برای خانم ها استفاده کنید.
تفاوت در مرکز ثقل بدن در خانم ، تاثیر بسیاری در اسکی کردن و وارد شدن به پیچ جدید دارد و وارد شدن به پیچ جدید برای خانم ها سخت تر می باشد
چه کار کنیم؟
در هنگام پیچ زدن و وارد شدن به پیچ جدید تمرکز داشته باشیم که همواره وزن بدن به مرکز اسکی ها باشد. در این هنگام احساس می کنید که وزن بیشتری بر روی پنجه پا وارد می کنید و وارد پیچ جدید می شوید. در تمام حالت این احساس را داشته باشید که کاملا سوار بر اسکی هستید و به واسطه حفظ تعادل بر روی وسط اسکی ، اسکی های خود را تحت کنترل دارید. و در نتیجه تمامی نیروی شما بر وسط اسکی ها وارد می شود.

عکس+4

تفاوت های پایین زانو
خانم ها دارای درشت نی کوتاه تر و پاشنه و پنجه باریک تری نسبت به مردان دارند. که از دیگر تفاوت های ساختاری بین مردان و زنان می باشد که در نتیجه تاثیر در نحوه اسکی کردن آنها دارد. در نتیجه این تفاوت قدرت و انعطاف پذیری در مچ پا کاهش پیدا می کند و قدرت و توانایی عضلات دروارد کردن اسکی به پیچ جدید کاهش پیدا میکند.

چه کار باید کرد؟
برای جبران این عدم توانایی در مچ پا ، می بایست بدن مقداری به سمت جلو متمایل تر شود تا تعادل بشیتر حفظ شده و این عدم توانایی جبران شود. به حالتی که احساس شود چونه اسکی باز در تمام مراحل پیچ از فیکس جلوی اسکی مقداری جلوتر باشد. هدف از این حرکت ، فشار بیشتر بر پنجه پا می باشد. همچنین حرکت متمایل شدن به سمت جلو باعث می شود که فشار بیش از حد بر روی ساق پا برداشته شود . همچنین می بایست کفش مناسب با فلکس مناسب انتخاب کنید تا فشار به اندازه مناسب به ساق پا وارد شود. در این حالت ساق پا و مچ پا آزادی عمل بیشتری پیدا می کنند و آزادی عمل بیشتری برای مفاصل جهت حرکت دادن آنها به وجود می آید.

تراز کفش
تراز بودن کفش تاثیر بسزایی بر تمامی موارد ذکر شده دارد . برای این منظور می بایست به متخصص تنظیم کفش مراجعه کنید تا زاویه کفش را که به واسطه پیچ تنظیم که در پشت کفش منظور شده است ، به تنظیم کفش اقدام کنید.

ترجمه و تنظیم: رضا گلبازحق(مربی درجه سه اسکی)
منبع : اینترنت

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --