نخستین آواهای کلوب دماوند

نخستین آواهای کلوب دماوند

اولین شماره ی آوای دماوند سی و یکسال پیش منتشر شد. این بولتن کوچک چند صفحه ای، اگرچه بسیار ساده بود، اما هر هفته بطور منظم انتشار می یافت.

درشماره ی اول، یک گزارش برنامه به چشم می خورد که کمتر از یک صفحه بوده و مربوط می شد به صعود دو روزه ی قله های خرسنگ و جانستون، اما در پایان گزارش ازنام نویسنده اش خبری نیست.

با این حال، خدا می داند که چه ذوقی داشته اند آنها که برای اولین بار گزارش برنامه ی خود را در این نشریه میدیدند!

جالبترین مطلب نخستین شماره ی آوای دماوند، که در اوایل مهرماه منتشر شده بود، تقویم سه ماهه ی پاییز است. این تقویم شامل پنج صعود به قله، سه بازدید از غار، سه راه پیمایی در کوهستان و دو بازدید از قلعه است.

درواقع، برنامه های متنوع فصل پاییز، فقط به کوهنوردی محدود نشده بود.

چند هفته ی اول فصل پاییز را به کار آموزی سنگنوردی اختصاص داده بودند.

امروزه تهرانی ها برای این کارآموزی سه روز وقت می گذارند و به بند یخچال می روند، ولی سی و یکسال پیش برنامه در شش جمعه ی متوالی درحسن در برگزار شده بود، چهل و پنج نفر به همراه ده مربی در آن شرکت کرده بودند.

یک صفحه از آوای دماوند نیز به اخبار کوهنوردی اختصاص یافته بود. اخباری مثل کشف یک شعبه ی جدید از غار بورنیک توسط دماوندی ها، یا گشایش مسیر بر دیواره ی بابا قزل خراسان، که نشان می دهد باشگاه دماوند در آن دوره حسابی فعال بوده و کارهای نو ارائه می داده است.

صفحه دیگری از بولتن هم به معرفی کتاب های موجود در کتابخانه ی باشگاه اختصاص داده شده و از آقای جلیل کتیبه ای هم بخاطر اهدای پنجاه کتاب به کتابخانه سپاس گزاری شده بود.

معرفی کتابخانه، اخبار و گزارش برنامه، پای ثابت سایر شماره های آوای دماوند است؛ مثلا درشماره ی دوم گزارش برنامه ی صعود به قله ی پلنگ چال چاپ شده بود، البته باز هم بدون اشاره به نام نویسنده، دراین صعود هزینه ی هرنفر ۵۰ ریال ذکر شده است!

کار جدیدی که درشماره ی دوم آوای دماوند ارائه شده بود اختصاص دو صفحه به نقشه ی شماتیک، توچال و قله ها ی اطراف آن است.

در اخبار این شماره باز هم اخبار جدیدی از کوهنوردان ثبت شده است؛ مثل، اولین صعود یخچال شمالی سبلان، پیشرفت مراحل ساخت پناه گاه های چهار هزار و پنج هزار در یال شمالی دماوند، برگزاری کلاس غارنوردی و دوره ی باز آموزی سنگنوردی برای مربیان.

درشماره های بعدی مطالبی مثل مصاحبه با رئیس فدراسیون، نتایج انتخابات شورای کلوب، معرفی پیشکسوتان و گزارش فعالیتهای کمیته های کلوب چاپ شده است.

ورق زدن مجلات قدیمی برای ما کوهنوردان تازه کار، الهام بخش است.

درجای جای صفحات سیاه و سفید آوای دماوند جملات روشنی بخش و آموزنده ای به چشم می خورد که حاکی از روح امید وار و مثبت اندیش همنوردان کهن ماست.

سخن را با چند جمله از شماره های اول آوای دماوند، به پایان می بریم:

کوهستان جان بخش است نه جان ستان(شماره ۳).

در کوه قانون برای همه یکسان اجرا می شود، زیرا مجری آن طبیعت است و هر کس را به اندازه ای که گناه کرده است تنبیه می کند(شماره ۴).

تنها و مغرور به کوه نروید(شماره ۶).

رضا ببری

۱ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

  • korean sex doll Thanks, I have just been searching for information approximately this subject for a long time and yours is the best I’vefound out so far. If you want to have a happy and exciting sex life and are interested in buying sex dolls, it’s time to uncover the myths about the axbdoll sex doll. Click to find out the reality. Website:

    bbw sex doll Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --