گزارش صعود به قله نسام دار

گزارش صعود به قله ۲۹۷۵ متری نسام دار در تاریخ ۱۳۹۳/۰۹/۱۴

موقعیت جغرافیایی:

قله صخره­ای نسام­دار در شمال روستای سرزیارت و جنوب شرقی روستای واریان و شمال شرقی روستای خوزنکلا قرار دارد (دسترسی جاده­ای تهران، ابتدای کرج، جاده چالوس، تقریباً ۲۵ کیلومتری خوزنکلا، روستای سیجان)

ارتفاع این قله از سطح دریا ۲۹۷۵ متر بوده و مناسب‌ترین راه دسترسی به قله مابین روستای سیجان و سر زیارت ،سمت چپ زمین خاکی فوتبال و بعد از پیمایش از یال جنوبی مشرف‌ به قله هست، لازم به ذکر است از عزیزانی که قصد صعود به این قله را در این فصل دارند الزامی است کلیه لوازم فنی از قبیل طناب انفرادی،کفش مناسب کوهنوردی، پوشاک گرم، کلنگ یا تبر یخ، کرامپون یا یخ‌ شکن همراه داشته باشید و دانستن طریقه فرود صعود از صخره به‌ صورت مقدماتی و کاربرد گره‌ها ضرورت دارد)

پوشش گیاهی :

کلیه گیاهان تیره نعناع­ها، راعی(دارمیکت، هوفاریقون، تترا پرافوم)، انواع کنگر، گون، گیاهان شیره دار(فرفیونها)، تیره پیازچه­ ها(والک، شورک، لورچک، سیرک) و درختچه‌های زرشک، آلو کوهی، شیرخشت، بادام تلخ کوهی، نسترن و درختان اورس، زالزالک، سرخ ولیک، بید موجود می‌باشد.

تنوع زیست‌ محیطی :

با استفاده از کاربرد علمی نمایه ­های جانوری و رؤیت علائم و شواهد موجود در منطقه حیواناتی از قبیل: روباه، شغال، جوجه‌ تیغی، خرگوش، گرگ، کل و بز کوهی، عقاب طلایی و همای سعادت، کبک، مرغ کوهی، شاهین، سار گپه، انواع سهره‌ ها، زاغک، زاغ سیاه، کلاغ موجود می‌باشند.

شرح گزارش :

رأس ساعت ۵:۱۰ صبح از درب باشگاه حرکت نمودیم ساعت ۷ در زمین خاکی روستای سیجان، از خودروها پیاده شدیم و بعد از مرتب کردن لوازم و انجام نرمش‌های آمادگی جسمانی ساعت ۷:۲۰ از یال جنوبی مشرف‌به قله به سر قدمی خانم فرزانه ثروت حرکت نمودیم، در مسیر با گروه کوهنوردی البرز سبز به سرپرستی آقای مهران کیان آشنا شدیم قسمتی از مسیر را با گروه البرز سبز پیمودیم آقای کیان توضیحاتی در خصوص نحوه شناسایی حیوانات منطقه به ما گفتند پس از طی یال اول به یال دوم که مابین روستای سیجان و خوزنکلا بود رسیدیم، ساعت ۹ صبح جایی مسطح را پیدا کردیم و برای استراحت و صرف صبحانه به مدت ۲۵ دقیقه گذراندیم و ساعت ۹:۲۵ دقیقه همراه گروه البرز سبز حرکت خود روی یال اصلی(دوم) ادامه دادیم، ادامه مسیر صخره پوشیده از یخ و برف بود و گلسنگ‌ها لغزنده بودند با تصمیم سرپرست تیم دو گروه شد و یک تیم به همراه فرزانه ثروت به سمت پایین حرکت کردند و با ۱۲ نفر مسیر قله را در پیش گرفتیم، مسیر صخره‌ای بود با سنگ‌های بزرگ با طناب و حمایت دو تا از صخره‌ها رو پیمودیم ادامه مسیر نیز برف‌های پودری ولی به‌صورت تله وجود داشت درنهایت ۱۳:۱۵به قله رسیدیم از بالا سد کرج دیده می‌شد مسیر برگشت نیز از قسمتی که صبحانه خورده بودیم متفاوت شد و از مسیر شن اسکی استفاده کردیم و یک ساعت فرود ما رو کمتر کرد ساعت ۱۵:۴۵ به زمین خاکی فوتبال رسیدیم و به سایرافراد گروه ملحق شدیم. و بعد از صرف ناهار به سمت تهران حرکت کردیم.

نکات قابل توجه

۱- تا قله آنتن دهی وجود داشت.

۲- آن روز تولد آقای ثروت بود در برگشت برامون شیرینی گرفتند. ( تولدشون مبارک)

شرکت کنندگان:

۱- ایوب ثروت

۲- فرزانه ثروت

۳- ارمغان پسیخانی

۴- محمد اشتری

۵- معصومه شیخ مرادی (کمک سرپرست)

۶- زهرا امیری

۱۲- علی منفرد

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.