نوروز مرد – اوراز

ارتفاع: ۲۹۰۰ متر – زمان: ۹۳/۱۰/۱۲

موقعیت جغرافیایی:

این قله در استان البرز شهرستان ساوجبلاغ و در البرز غربی واقع شده­است برای صعود باید به روستای ولیان و از آنجا به روستای گلین بروید. زمان لازم از تهران تا روستای ولیان ۱:۳۰ می باشد. نام این قله نوروزمرد می باشد اما کوهنوردان این منطقه به خاطر ارادت به زنده یاد محمد اوراز آن را اوراز نامیده اند. در اطراف این قله در قسمت غربی کوههای شاه کرم و همچنین اودل، ایوانه، پلنگ دره، هزاربند، کهار و ناز دیده می شوند. ( دسترسی جاده­ای: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، روستای ولیان، روستای گلین رود)

پوشش گیاهی:

آویشن، پیاز، شورک،والک، پونه، نعناع، کنگر،آقاجواش

تنوع زیست‌محیطی:

گراز، بز، کل، خرس، سنجاب، کبک

شرح گزارش:

رأس ساعت ۵ صبح از درب باشگاه به سمت استان البرز شهرستان ساوجبلاغ حرکت کردیم حدود ساعت ۶:۴۰ به روستای ولیان رسیدیم آنجا با گروه کوهنوردی هشتگرد همراه شدیم و به طرف روستای گلین رفتیم ۶:۵۰ به روستا رسیدیم حدود ده کیلومتر جاده خاکی پیش رو داشتیم و به علت خرابی جاده و یخبندان فقط قسمتی از آن رو با مینی بوس پیمودیم. و ادامه مسیر رو پیاده رفتیم در مسیر تعدادی لامپ خورشیدی نیز نصب شده بود که آقای ثروت توضیحاتی در خصوص ساختمان این لامپ ها و چگونگی کار کردن آنها رو به ما دادند. ساعت ۸:۱۵ به دره­ای به نام عالم زمین رسیدیم.

این منطقه متعلق به عالم خانم از نوادگان قاجار همسر تیمسار اویسی بوده و بعد از آنها توسط نوه عالم خانم اداره شده و هم اکنون سه تن از سرمایه داران ایرانسل آن را خریداری کرده قصد دارند آن را به یک دهکده توریستی تبدیل کنند و در آنجا مشغول کار بودند. امکانات خوبی هم آنجا وجود داشت سرویسهای بهداشتی و حتی آبگرمکن نیز وجود داشت صبحانه را آنجا کنار رودخانه خوردیم ساعت ۸:۵۰ دقیقه از سمت شمال شرقی دره عالم زمین روی یال به سر قدمی آقای کرمیار به سمت قله حرکت کردیم از شاخصه های این قله شیب زیاد و نفس گیر آن بود که به گفته آقای کرمیار سرپرست گروه هشتگرد البرز این قله همیشه جزو صعودهای آمادگی برای دماوند محسوب می­شود.

مسیر پاکوب بود و در مسیر حرکت به سمت قله می توان به راحتی قله های اطراف واز جمله شاه کرم را که در قسمت غربی قله اوراز قرار دارد را دید قسمتی از مسیر نیز پوشیده از برف بود حدود ساعت ۱:۱۵ به قله رسیدیم و پس از گرفتن عکس به سمت پایین حرکت کردیم مسیر فرود همان مسیر صعود بود فقط قسمتی از فرود رو به توصیه آقای کرمیار از شن اسکی اومدیم.

و ساعت ۴ بعد ازظهر نیز به دره عالم زمین رسیدیم هوا بسیار مطبوع و بهاری به نظر می رسید کارگران در دره مشغول کار بودند و فعلا به کار جاده سازی در آن قسمت مشغول بودند. مسیر جاده خاکی رو پسرعموی آقای کرمیار با یک وانت به استقبال ما آمده بودند و گفتند همیشه کوهنوردانی رو که بار اول به این قله می آیند رو با وانت تا جاده آسفالت می برند چون می دانند آنها خسته اند و مسیر نیز برای ماشین های دیگر مناسب نیست و حدود یک ساعت در ذخیره زمان به ما کمک کردند حدود ساعت ۴:۳۰ به روستای گلین رسیدیم. و سپس به روستای ولیان رسیدیم و در آنجا استراحت کردیم و ناهار خوردیم و ساعت ۵:۳۰ به سمت تهران حرکت کردیم. از نکات قابل توجه این برنامه رویکرد زیست محیطی آن بود و آشغال های مسیر توسط یکی از همنوردان جمع آوری شدند.

شرکت‌کنندگان :

۶- سعید صادقی

۷- محمد اشتری

۸- رامین اشتری

۹- معصومه شیخ مرادی (کمک سرپرست)

۱۰- محمدرضا پیام

۱۱- زهرا امیری

۱۲- قدرت اشتری(سرپرست)

۱ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.