گزارش برنامه ی صعود و پیمایش مجموعه قله های سهند

گزارش برنامه ی صعود و پیمایش مجموعه قله های سهند

  • گزارش برنامه صعود قله‌های کمال، جام و سهند۱۲-۱۴ خرداد ۱۳۹۱
    برفراز سهند چشم‌ اندازی اساطیری تو را در برمی‌گیرد. گویی که به سرزمین اساطیر سفر کرده باشی. در نگاهت دره‌ها و دشت‌هایی بی‌پایان قاب می‌شود که از تماشایش سیر نمی‌شوی.مختصری درباره سهند:
    رشته کوههای سهند شامل قله های سهند، جام، قوچ گلی داغ (کمال)وسلطان ودمیرلی، آغ‌داغ، موتال داغی،شیرداغی، حرم داغی،گیروداغی، آتاشان، درویش و پنج قله دیگر است که همگی ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر دارند.
    «سهند»راعروس کوههای ایران می‌نامند. دلیل این نام گذاری تعداد زیاد دشت های پر از گل و سبزه زارهاست، آلاله¬های وحشی، نیلوفر، لاله واژگون وشقایق از جمله گل‌هایی هستند که در فصل بهار در این منطقه چشم نوازی می‌ کنند.
    «قله آتشفشانی سهند و جام» اما به شکلی مجرد ازرشته کوه در درجنوب تبریز و شمال مراغه قرار گرفته است.موادآتشفشانی سهندبرروی رسوبات مختلف ودرمساحت تقریبی چهارهزاروپانصدکیلومترمربع پوشانده شده است. به گفته کارشناسان این آتشفشان بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون سال پیش فعال بوده است.
    همچنین رودخانه رفتوچای که یکی از سرچشمه های رودخانه قزل اوزن می باشد از این قله سرچشمه میگیرد . این رودخانه شعباتی چند از دشت شاه یوردی دریافت داشته و به سمت جنوب جاری می شود . رودخانه سعید آباد چائی از جبهه شمالی این کوه سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن روستاهای ثمر، خزان، متنق، ایرانق و سعید آباد در نهایت به تلخه رود می ریزد.روز اول: صعود کمال داغی پیمایش دشت شاه‌یوردی شب مانی در جانپناه شاه یوردی.
    روز دوم: صعودقله های جام و سهند،استراحت و شب مانی در دشت گورانبلاغی.
    روز سوم: حرکت به سمت مراغه.بازدید از جاذبه های مراغه .بازگشت به تهران.همنوردان:لقمان اداک؛ رضا ببری؛ مهدی حمیدی؛ بابک حیدری؛ محسن درودیان؛ آرش رمضانیان؛ آرمیتا صفری؛ نرگس ساجد و احسان سلمان.
    افسانه دایمی(سرپرست)
    علی آذرنیا (راهنما و امدادگر کوهستان)
    آغاز سفر: ساعت ۱۰:۲۲؛ ۱۱ خرداد۱۳۹۱ ترمینال آرژانتین.
    زمانبندی پیمایش:
    ساعت۹:۱۵صبح ۱۲خرداد۱۳۹۱ پیست اسکی تبریز(۳۰ کیلومتری تبریز)پیمایش امتداد رودخانه‌ای
    که از قوچ‌گلیسرازیر بود، عبور از رودخانه و حرکت به سمت غرب وادامه مسیر روی یال شمالغربی
    کمالداغی.
    ساعت ۱۱روی یال،بالای چشمه قوچ گل.تغییر جهت به سمت جنوب وقرارگرفتن روی یالاصلی
    ساعت ۱۲:۴۰برفراز قله۳۷۵۰متریکمال داغی
    ساعت ۱۳:۲۰فرود از سمت جنوب قله
    ساعت ۱۴:۰۰گردنه بین دشت «بایندور» و «شاه‌یوردی» ادامه مسیر از یک دره برفچالی باشیبی
    ملایمکه در سمت چپ به شاه‌یوردی متصل می‌شد.
    ساعت ۱۵:۴۰چشمه‌ای در دشت (دره)«شاه‌یوردی» -صرف ناهار ادامه امتداد دره شاه یوردی
    ساعت ۱۹:۳۰ برقراری کمپ در جوار جانپناه دره شاه‌یوردی «قادر اسلامی آبریز»
    ساعت ۷:۴۵ صبح حرکت به سمت قله جام(غرب)
    ساعت ۱۰:۵۰ روی یال شمالیقله جام.
    ساعت ۱۱:۳۰ بر فراز قله جام(۵۰۳۶متر).استراحت.تراورس به سمت غرب روی گدازه های خاموش دهانه بزرگ آتشفشان.
    ساعت ۱۳:۰۰ برفراز قله۳۶۰۰ متری سهند.آشنایی با دکتر گوگانی و دوستانشان که منتظرمان بودند.
    ساعت ۱۳:۴۵فرود از یال جنوبی قله سهند.
    ساعت ۱۶:۰۰ چشمه گوران بلاغی.
    ساعت ۱۶:۳۰برقراری کمپ در نزدیکی جانپناه هیت کوه‌نوردی مراغه .در دشت گورانبلاغی.ساعت ترک دشت گوران بلاغی بوسیله مینی‌بوس به سمت مراغه.
    ساعت ۲۰:۰۰ حرکت به سمت تهران از راه‌آهن مراغهگفتنی ها:
  •     بخاطر تعطیلات سه روزه تا مهرشهر کرج ترافیک سنگین بود.
  •     ابتدا قرار بود ساعت ۶ پیست اسکی تبریز باشیم و آقای «علی آذرنیا» رییس اسبق هیت کوهنوردی اردبیل در آنجا به ما بپیوندد، برای این مقصود می‌بایست در پلیس راه تبریز از اتوبوس پیاده می‌شدیم اما بخاطرمخالفت راننده ومعطل نشدن سایر مسافران برای برداشتن کوله‌ها از صندوق اتوبوس این اتفاق نیافتاد ودر نهایت تا ترمینال تبریز رفتیم و از آنجا بوسیله یک ون از ترمینال تبریز ساعت ۸ صبح به پیست اسکی تبریزرسیدیم.
  •     بنابود به کمک نقشه‌هاوGPS و مختصاتی که از گوگل گرفته بودیم ناوبری انجام شود که بعدتر متوجه شدیم که مختصات‌ها چندان هم درست نبود!
  •     فرودما ازقله کمال داغی ازمسیر شن اسکی که درست در جنوب قله بود انجام شد، مسیر شن اسکی مطلوبی بود. اما کوهنوردان محلی این مسیر را مناسب نمی‌‌دانستند و مسیر یال شرقی که طولانی‌تر بود را پیشنهاد می کردند.
  •     ما پس از عبور از رودخانه‌ در دشت یا دره شاه یوردی به دامنه سمت راست دره شاه‌یوردی رفته و مسیر را در امتداد دره طی کردیم، اما بهتر بود که بدون بالا رفتن از دامنه و تغییر جهت مسیر کنار رودخانه و سمت چشمه را ادامه می‌دادیم. چرا که جانپناه دره شاه‌یوردی که به یاد بودکوهنورد فقید «قادر اسلامی آبریز» در تیر ماه ۱۳۸۰ بنا شده است در همان سمت و ارتفاع پایین تری قرار داشت. هرچند که چشم‌اندازهای مسیر، لاله‌های واژگون، گون‌های صورتی رنگ و تنوع بسیار گیاهان و نیزسنگ‌های آتشفشانی و فسیلی زیر تابش طلایی خورشیدعصرگاهی، بسیار لذت بخش بود.
  • جانپناه شاه‌یوردی (قادر اسلامی) فضایی بزرگ دارد، شامل سه اتاق با پنجره هایی بزرگ که چون شیشه نداشتند، برف زیادی داخل جانپناه جمع شده بود. از ظواهر پیدا بود که دامداران منطقه از جانپناه برای نگهداری دام ها در شب و … استفاده کرده بودند، در نتیجه فضای جانپناه بسیار آلوده و خیس بود.
  •     قله جام در سمت جنوب جانپناه شاه‌یوردی قرار گرفته است اما ما با توجه کوله‌های سنگین از سمت غرب و از داخل دره که شیب کمتری داشت تا زیر یال شرقی-غربی که سفید پوش از برف بود بالا رفتیم، به سمت چپ متمایل شده و روی یالی رسیدیم که به یال شمالی قله جام منتهی می شود.

نگارنده: آرش رمضانیان

۱,۰۵۶ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --