گزارش برگزاری دومین جشنواره‌ی حراج لوازم دست دوم طبیعت‌پیمایی و کوه‌نوردی

گزارش برگزاری دومین جشنواره‌ی حراج لوازم دست دوم طبیعت‌پیمایی و کوه‌نوردی

دومین جشنواره حراج لوازم دست دوم طبیعت‌پیمایی و کوه‌نوردی با ابتکار گروه دیده بان کوهستان انجمن کوه‌نوردان ایران، و همکاری کارگروه محیط‌زیست فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی، باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند، گروه کوه‌نوردی دانش تهران، باشگاه کوه‌نوردی اسپیلت و خانه کوه‌نوردان تهران، در روز پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ از ساعت ۱۴:۲۰ تا ساعت ۱۸:۳۰ در باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند برگزار شد برگزار شد.

در روز برگزاری بیش از صد نفر درجشنواره حضور یافتند. نکته قابل توجه و خوب حضور اعضای گروه‌های کوه‌نوردی مختلف تهرانی، طیفی از طبیعت‌پیمایان و طرفداران محیط زیست و تعدادی از شهرهای دیگر بود. پیش از حراج ۱۲۵ قلم کالا دریافت شده بود و از بین آن‌ها ۱۰۴ قلم برای حراج انتخاب و کارشناسی قیمت شدند. در نهایت با فروش ۵۷ قلم از کالاهای عرضه شده، مبلغ فروش ۵۵۹۲۰۰۰ تومان برای حراج رقم خورد.

پس از پرداخت مبالغ صاحبان کالاها و کسر هزینه‌های اجرایی، سود خالص این حراج معادل ۸۰۰ هزار تومان است. و همانطور که در فراخوان برنامه اشاره شده بود، این درآمد برای هزینه‌های طرح “آموزش و ساماندهی محیط زیستی کوهستان دماوند و علم‌کوه” اختصاص خواهد یافت. در تابستان سال ۱۳۹۴طرح‌های حفاظتی و محیط زیستی در دماوند و علم‌کوه اجرا خواهد شد، و ما همچنان دست یاری علاقه‌مندان داوطلب را برای همکاری می‌فشاریم.

اگرچه این مبلغ برای یک طرح محیط‌زیستی یا در مقابل کوشش بیش از بیست نفر که در برنامه‌ریزی، تبلیغ، هماهنگی و اجرای برنامه مشارکتی همدلانه و دلسوزانه داشتند ناچیز است، اما کسب درآمد هدف جانبی طرح بود و این طرح بهانه‌ای بود تا از دغدغه‌ای مهم یعنی محیط‌زیست و حفاظت کوهستان سخن بگوییم. و باور اینکه همه‌ی ما وسایلی اعم از کوه‌نوردی یا غیرکوه‌نوردی در خانه داریم که دیگر مورد استفاده نیست، یا کمتر به سراغ آن‌ها می‌رویم و می‌تواند برای دیگران قابل استفاده باشد مهم‌ترین هدف برگزاری بود. در این حراج وسایلی عرضه شد که برای مالک آن کاربرد نداشت، اما خریدار آنرا برای استفاده خود قابل استفاده ارزیابی کرده و خریداری نمود.

و به چند نکته در برگزاری محیط‌زیستی این جشنواره‌ی حراج اشاره می‌کنم:

در خلال برنامه با نمایش فیلم و عکس درباره‌ی اهمیت کاهش پسماند و مسایل محیط‌زیستی صحبت شد
ضمن کاهش تولید پسماند در روز برگزاری، پسماندهای خشک و تر تفکیک شد
برای نوشیدن آب و شربت به جای لیوان یکبار مصرف، لیوان‌های شیشه‌ای داشتیم
جا دارد از همه عزیزانی که کالا فرستادند، یا برای خرید آمدند و کالایی خریدند یا نخریدند سپاسگزاری کنیم. برای همه تشویق‌ها و دلگرمی‌ها سپاسگزاریم و دست دوستانی که پیشاپیش برای اجرای دوباره‌ی چنین برنامه‌ای یا برنامه‌ای محیط‌زیستی در آینده اعلام داوطلبی کردند می‌فشاریم. و برای همه‌ی ایرادهای احتمالی پوزش می‌خواهیم.

لازم می‌دانیم نام همه‌ی افرادی را که در روز برگزاری کوشیدند و اجرایی خوب را رقم زدند بنویسم:

علی اسدی، فاطمه اکبری، محسن آغاسی، صادق آوانلو، علی جعفری، سعید جوانشیر، مینا حکمتی راد، مینا حیدری، مصطفی شکرآبی، زهرا صفاریان، مریم عطاریه، شیرین علمداری، علی غلام حسینی، سمیه قاسمی، پگاه مظفری، وجیهه مهربانی، سولماز نانکلی و فاطمه جوان.

همچنین برای در اختیار گذاشتن بی‌چشمداشت محل برگزاری از شهرام عباس‌نژاد، مدیر عامل باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند و برای فعالیتی مسوولانه و موفق از اردوان بهارلو، دبیر دومین دوره جشنواره حراج لوازم دست دوم طبیعت‌پیمایی و کوه‌نوردی صمیمانه سپاسگزاریم.

گزارش: محمود بهادری

عکس: مصطفی شکرآبی

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --