صعود مسیر گژدم

صعود مسیر گژدم

بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد!
“کژدم”
نیش عقرب نه از ره کین است، اقتضای طبیعتش این است!
کژدم نام دیگر عقرب است. شاید اسم با مسمایی باشد برای چنین مسیری که همچون نیش عقرب تیز و گزنده است چه از نظر ناخنی بودن گیره ها و چه جنس سنگ های آهکی و تیز بیستون و چه برای درجه سختی آن! چرا که در پایان ، میراث شما از صعود سرانگشتانی خون آلود و لهیده است.
یادمان و تقدیمی:
“فرخ رحمدل” و “حسن جوادیان” دو تن از نامداران عرصه کوه و سنگ هستند. اولی در کوه نوری و دومی در سنگنوردی. هر کدام به نوبه خود فصلی نوین را در کوه نوردی و سنگ نوردی این مرز و بوم رقم زدند و زحمات زیادی برای رشد و اعتلای آن کشیدند.
لذا تیم صعود تصمیم گرفت این صعود را یادواره زنده یاد فرخ رحمدل کوهنورد فقید و بزرگ قرار دهد و شهد صعود آن را تقدیم به روح زنده یاد حسن جوادیان سنگنورد برجسته کشورمان کند.
هدف صعود:
از این صعود دو هدف عمده متصور بود اول، گشایش مسیری نو و دیواره ای ،جاندار و چالشی بر روی دیواره بیستون برای آن دسته از دیواره نوردان توانمند که دوست دارند خود را در مسیرهای سخت و پیچیده به چالش بکشند.
این مسیر بعد از مسیر “پیتون” که توسط زنده یاد حسن جوادیان رولکوبی و در سال ۹۵ توسط تیمی به سرپرستی امین پیلارام برای اولین بار به صورت طبیعی صعود شد، پر چالش ترین مسیر این دیواره است که تاکنون رول کوبی و صعود شده است.
و دوم صعود طبیعی تمام طول های مسیر به منظور مشخص کردن درجه کلی مسیر و ترسیم کروکی دقیق برای مسیر.
تاریخچه مسیر:
مسیر کژدم در سال ۱۳۹۷ توسط تیمی از سنگنوردان متشکل از حسن گرامی، امین پیلارام، فاطمه حاجی کریملو و قاسم بلبلی زاده و تعدادی از سنگنوردان دیگر و با حمایت “باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند” رول کوبی شد که نامزد کارابین طلایی “ششمین جشنواره صعودهای برتر” نیز شد. گشایش و رول کوبی این مسیر به صورت مصنوعی و از پایین به بالا انجام و به آن درجه A2 داده شد.
در سال ۱۳۹۸ اعضای این تیم تلاشی برای صعود طبیعی مسیر انجام دادند که موفق به اتمام آن نشدند و تنها طول اول مسیر صعود شد.
آغاز تلاش برای صعود:
آبان ۱۴۰۰
بعد از تجربه اول، برنامه ریزی تازه ای کردیم تا این مسیر را با تلاش دوباره صعود کنیم فلذا مقرر شد تیمی متشکل از دیواره نوردان متبحر و قوی گزینش و آماده صعود شوند.
اعضای تیم صعود:
حسن گرامی(سرپرست) ، امین پیلارام و امیر باقری مهر با تجربه بسیار در دیواره نوردی ، فاطمه حاجی کریملو، قاسم بلبلی زاده، ایمان سلطان آبادی، ویکتور امیری، ایمان بحیرایی، سپهر سوداگر، سهند سهیلی، مجتبی قهییه ای سنگنوردان قوی با درجات صعود بالا سایر اعضای تیم بودند.
مشخصات مسیر:
مسیر دارای ۹ طول طناب و به ارتفاع تقریبی ۳۰۰ متر از نقطه شروع تا انتهای مسیر است و میانگین طول های مسیراز ۲۵ متر تا ۴۵ متر بوده و درجه سختی مسیر به جز طول آخرمابین ۵٫۱۲a تا ۵٫۱۳c در نوسان است.
کروکی مسیر در انتهای گزارش جزییات بیشتری ارائه می دهد.لازم به ذکر است این کروکی در سال ۹۷ همزمان با رول کوبی مسیر تهیه شده است.

استراتژی صعود:
این صعود بسیار فنی و نفس گیر بود فلذا می بایست قبل از صعود استراتژی آن را طراحی و تبیین می کردیم. استراتژی صعود از نکات مهم بود چرا که به علت شیب زیاد مسیر امکان فرود نبود. فلذا ناچار به ثابت کشی بودیم و همچنین هر کدام از اعضای تیم پس از بررسی های لازم و براساس توانمندی و توانایی صعود منطبق بر استایل بدنی خود ، طول های مورد نظر صعود را انتخاب کردند.
تجهیزات مورد نیاز صعود:
۳۰۰متر طناب استاتیک، دو حلقه طناب صعود ۶۰ متری، پرتالج، پودیوم، تعداد زیادی کارابین ساده جهت ثابت گذاری، ۸۰ عدد کوییک دراو، ۳۰ لیتر آب و مواد غذایی، دریل برای تغییرات احتمالی بر روی مسیر، لوازم مورد نیاز و ابزار فنی هر فرد مانند هارنس، هلمت، یومار، رکاب و ابزار حمایت مانند ریورسو و گری گری، کتانی سنگنوردی
روز شمار صعود:
آغاز پروژه روز اول آبان ۱۴۰۰
یکم آبان: حرکت به سمت کرمانشاه و اسکان در شهر “صحنه”
دوم آبان: حمل بار به سمت “حصارحاج علی محمد” یا “حاج علی کرم” (در خصوص نام اصلی این حصار در بین اهالی اختلاف نظر وجود داشت!) توسط حسن گرامی، فاطمه حاجی کریملو، قاسم بلبلی زاده، مهدی بیرقی، سپهر سوداگر و سهند سهیلی و ثابت گذاری ۴ طول اول توسط قاسم بلبلی زاده و سهند سهیلی
سوم آبان: تلاش بر روی طول دوم توسط فاطمه‌ حاجی کریملو و حسن گرامی و تلاش بر روی طول چهارم توسط امین پیلارام و قاسم بلبلی زاده
چهارم آبان: صعود طول چهارم توسط قاسم بلبلی زاده و امین پیلارام که به آن درجه ۵٫۱۲c داده شد، همچنین به موازات آن تلاش بر روی طول دوم ادامه داشت تا اینکه طول اول توسط حسن گرامی در تلاش سوم صعود شد و درجه ۵٫۱۲d به آن داده شد، لازم به ذکر است که طول اول در سال ۹۸ صعود شده بود اما به علت جابجایی کارگاه آن، تصمیم به صعود دوباره آن گرفته شد.
پنجم آبان: ثابت گذاری طول پنجم توسط امین پیلارام و همزمان ایمان بحیرایی و قاسم بلبلی زاده بر روی طول پنجم تلاش کردند، تلاش بر روی طول دوم همچمان ادامه داشت.
ششم آبان: سنگنوردان کرمانشاهی در این روز به ما پیوستند. امیر باقری مهر، ایمان سلطان آبادی، ویکتور امیری و سهند سهیلی که منجر به صعود طول سوم توسط ایمان سلطان آبادی شد و به آن درجه ۵٫۱۳bداده شد، تلاش بر روی طول پنجم همچنان ادامه داشت.

هفتم آبان: امیر باقری مهر و ویکتور امیری بر روی طول پنجم تلاش کردند و فاطمه حاجی کریملو برای چهارمین روز بر روی طول دوم تلاش کرد. از آنجاییکه اغلب طولهای مسیر احتیاج‌ به پاکسازی و پیدا کردن گیره های مناسب داشت و پیدا کردن بتاهای مسیر در زمان کوتاه، سختی، حساسیت و استرس کار را بالا می‌برد به همین خاطر در صعود، نفرات اول متحمل بیشترین سختی می‌شدند. تعامل و مشورت در پایان هر روز تلاش انجام می شد تا سرعت کار بالاتر برود.
هشتم آبان: بارش باران در این روز بهانه ای شد تا تیم صعود به علت نداشتن پوست دست و خستگی زیاد استراحت کرده تا برای تلاش بعدی ریکاوری شود.
نهم آبان: تلاش ناموفق بر روی طول پنجم و طول دوم
دهم آبان: صعود طول پنجم توسط قاسم بلبلی زاده که درجه ۵٫۱۳b به آن داده شد و همچنین ثابت گذاری طول ششم در این روز انجام شد.
یازدهم آبان: در این روز طول دوم این بار توسط فاطمه حاجی کریملو در تلاش اول صعود شد. درجه پیشنهادی برای آن ۵٫۱۳c بود. پاکسازی طول ششم و آماده سازی آن برای تلاش از دیگر کارهای این روز بود.
دوازدهم آبان:آغاز تلاش بر روی طول ششم توسط حسن گرامی و قاسم بلبلی زاده ،ثابت گذاری طول هفتم توسط مجتبی قهیه ای و تلاش بر روی طول هشتم توسط سپهر سوداگر.
سیزدهم آبان: پاکسازی طول هفتم توسط حسن گرامی و صعود طول هشتم توسط فاطمه حاجی کریملو و مجتبی قهیه ای با درجه ۵٫۱۲a
هوا در این روز به شدت سرد شده بود و باد شدید داخل حصار اجازه تلاش از ساعت دو بعد از ظهر به بعد را نمی داد. تلاش بر روی طول ششم همچنان ادامه داشت.
چهاردهم آبان: صعود طول هفتم توسط حسن گرامی که به آن درجه ۵٫۱۳a داده شد، پاکسازی ثابت گذاری طول هفتم انجام شد و همچنین تلاش بر روى طول ششم توسط قاسم بلبلی زاده ادامه داشت.
پانزدهم آبان: خستگی و سرما مانع از تلاش بیشتر بر روی طول ششم شد و صرفا دو تلاش بر روی آن انجام گرفت. که تلاش اول توسط قاسم بلبلی زاده و تلاش دوم توسط حسن گرامی بود.
شانزدهم آبان: استراحت و ریکاوری تیم به علت خستگی و باد شدید
هفدهم آبان: تلاش بر روی طول ششم توسط حسن گرامی و قاسم بلبلی زاده با حمایت سپهر سوداگر که بسیار کار دشواری بود به علت معلق بودن و باد شدید.
هجدهم آبان: تلاش بر روی طول ششم توسط حسن گرامی و امیر باقری مهر.
نوزدهم آبان: با صعود طول ششم توسط حسن گرامی در تلاش سوم که درجه پیشنهادی آن ۵٫۱۳c بود، کژدم بالاخره با تلاش و سختی های بسیار صعود شد. و در خاتمه، پاکسازی کل مسیر و انتقال کلیه بارها به پایین توسط حسن گرامی‌، قاسم بلبلی زاده و سپهر سوداگر انجام شد تا پایانی باشد بر این چالش و نبرد و حرکت به سمت تهران.

در پایان یادآور می شوم که این درجات تقریبی است و بر اساس تعداد تلاش هایمان و مقایسه آنها با دیگر مسیر ها داده شده و ممکن است بر اثر خستگی یا هیجان کار در آن خطایی صورت گرفته باشد که امیدواریم با صعود نفرات دیگر در قالب تیمی دیگر درجات این مسیر نهایی شود.
یاد آوری :
لازم به یاد آوری است صعود چنین مسیرهایی بر روی دیواره علاوه بر آمادگی بالای سنگنوردی، نیاز به دانش دیواره نوردی و دانش لجستیک خوب دارد و برای صعود یک روزه‌ چنین مسیرهایی که در حال حاضرسنگنوردان زیادی را در جهان مجذوب خود کرده، احتیاج به تمرین و ممارستهای زیادی دارد که در طی سالیان طولانى دست یافتنی است.
تشکر و قدردانی:
تشکر از همه کسانی که در این راه ما را یاری و همراهی کردند، مهسان معماری و دوستان همدانی با حضور گرمشان و همچنین فرزاد باقری مهر عزیز با پذیرایی بی نظیرش و همینطور علیرضا اسماعیلی که روزهای زیادی بی هیچ منتی با عشق مشغول فیلمبرداری از تلاش و کار تیمی ما از کمپ زرین بود.
و همچنین تشکری دیگر از سهند سهیلی هم به خاطر حضور در تیم صعود و هم به خاطر میزبانی خوبش و بسیار از کسان دیگر که نامشان در این گزارش احیانا از قلم افتاده است.
لازم به یاد آوری این صعود و کارگروهی میسر نمی شد مگر با حمایت و پشتیبانی افراد بسیاری که جا دارد از یکایک آنها سپاسگزار بود و این گزارش مجال نام بردن از تک تک این افراد را نمی دهد.
و ختم این دفتر از شاملوی بزرگ:
هرگز کسی این گونه فجیع به کشتن خود برنخاست

که من به زندگی نشستم!
گزارش: فاطمه حاجی کریملو
ویرایش: فرشید داوودی

۲ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

  • ماشالله اقای گرامی و بچه های تیم 😍😍😍

    فرهود Reply
  • آفرین – خدا قوت

    منصوری Reply

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --