صعود به قله شیرباد با دوچرخه توسط یونس شریعتمداری (مرتفع ترین قله خراسان رضوی)

عنوان برنامه :
صعود به قله شیرباد با دوچرخه (مرتفع ترین قله خراسان رضوی)

نوع برنامه : کوهنوردی با دوچرخه
تاریخ اجرا : ۲۳ و ۲۴ تیرماه ۱۴۰۰
منطقه مربوطه : کوه بینالود
ارتفاع قله : ۳۲۳۰ متر

گزارش برنامه:
صبح روز چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۶ صبح پس از بررسی نهایی دوچرخه های خود از شهر مشهد به سمت قله شیرباد به راه افتادیم. در این برنامه کوه‌نوردی با دوچرخه، یکی از دوستان و کوهنوردان بسیار خوب شیراز به نام میثم آقایی بنده را همراهی می‌نمود. در مسیری آسفالت و با شیب ملایم (حدودا ۳ درصد) پس از یک و نیم ساعت و حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح به شهر شاندیز رسیدیم و پس از توقفی کوتاه در آنجا برای خرید وسایل صبحانه به سمت روستای زشک مسیر خود را ادامه دادیم. ساعت ۹ صبح پس از صرف صبحانه به سمت جان‌پناه شهید مدرس که در نزیکی قله شیرباد و بر روی خط الراس این قله قرار دارد، ادامه مسیر داده و در ساعت ۱۶:۳۰ به این جان پناه رسیدیم.

در مسیر یال صعود و تقریبا قبل از جان پناه، چندین موتور سوار را دیدم که با موتور سیکلت های خود از مسیر پیست اسکی شیرباد به سمت خط الراس آمده و در حال فرود به سمت روستای زشک بودند. به دلیل کمبود زمان برای صعود به قله و فرود به شهر نیشابور ، تصمیم گرفتیم که شب را در این جان‌پناه (شهید مدرس) استراحت نموده و صبح روز بعد (پنج شنبه ۲۴ تیر) ابتدا قله را صعود نموده و سپس به سمت نیشابور فرود برویم. صبح روز پنج‌شنبه ساعت ۶:۳۰ شروع به کوه‌نودری با دوچرخه کردیم و ساعت ۸ صبح بر فراز قله ایستادیم و پس از حدودا ۱ ساعت به سمت روستای خرو و شهر نیشابور به راه افتادیم. در این برنامه مجموع کل مسیر از انتهای بلوار وکیل آباد در مشهد تا قله شیرباد ۴۸ کیلومتر بوده که با دوچرخه پیموده شد.
لازم به ذکر است که در این مسیر یک پاکوب بسیار خوب برای دوچرخه سواران، موتور سواران و علاقمندان به اسکای رانینگ وجود دارد. که پس از حدودا ۸ کیلومتر از قله شیرباد به یک جاده خاکی قدیمی میرسد و تا روستای خرو ادامه دارد . این روستا را می‌توان یکی از روستاهای بسیار زیبای شهر نیشابور دانست که دارای باغات بسیار زیاد مرکبات و همچنین دارای یک آبشار مصنوعی و رودخانه ای بسیار پر آب است. حدودا پس از طی مسافت ۳۰ کیلومتر در پاکوب‌های کوه و جاده های خاکی از قله شیرباد به روستای خرو رسیدیم و ۳۵ کیلومتر پایانی را در جاده آسفالت به سمت شهر نیشابور ادامه داده و ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه وارد شهر نیشابور شدیم. در پایان لازم می‌دانیم که از مربیان توانمند نیشابوری آقایان مهدی صادقی و ابراهیم چمبری به جهت پشتیبانی از این برنامه تشکر و قدردانی نماییم.

پیوست ۱ (شرکت کنندگان در برنامه)
۱- یونس شریعتمداری
۲- میثم آقایی

پیوست ۲ (فواصل و مسیر حرکت)
شروع و پایان مسیر : شهر مشهد، شهر شاندیز، روستای زشک، چشمه قل قلی ، جان‌پناه مدرس ، قله شیرباد ، روستای خرو ، شهر نیشابور
مسافت ها: مشهد تا قله شیرباد ۴۸ کیلومتر ، قله شیرباد تا نیشابور ۶۵ کیلومتر ، مجموع کل مسیر ۱۱۳ کیلومتر

پیوست ۳ ( اطلاعات منطقه)
مختصات قله :
۴۰ S
684076 m E
m N 4016948

موقعیت گیتایی (جغرافیایی):
شیرباد ، بلندترین قله رشته کوه بینالود و در غرب مشهد و جنوب غربی شهر شاندیز و روستای زشک قرار دارد. از شمال شرق به پیست اسکی شیرباد و از جنوب غرب به روستاهای بوژان و خرو منتهی می‌شود. شهر نیشابور نیز در غربی ترین نقطه این قله قرار دارد.

وجه تسمیه ی نام قله:
به دلیل وجود باد های بسیار شدید در زیر قله و همچنین دره هایی با شیب های نسبتا تند در اطراف آن به این نام خوانده می‌شود. در یکی از این دره ها مشرف به قله شیرباد، پیست اسکی به همین نام وجود دارد.

فهرست کامل تجهیزات همراه در این برنامه (عمومی و فنی) :
کوله ۳۵ لیتری، پتو نجات، سری گاز و کپسول ۸۰ گرمی،چاقو وفندک، کیت بقا، دستمال سر ، کیت پنچری و تیوپ اضافی ، دستکش دوچرخه سواری،لباس دوچرخه سواری، لباس بیس کوه‌نوردی، کلاه دوچرخه سواری، تلمبه، عینک دودی ، کلاه پشمی، کیسه بیواک ، کت پر لایت ، چراغ پیشانی، آب (حداقل ۳ لیتر)، جوراب پشمی ، کیف کمکهای اولیه، لیوان و قاشق، کفش کوه نوردی سبک و یا کفش دوچرخه سواری، آچار همه کاره، پاوربانک، مدارک شناسایی

نکات مهم :
در مسیر یال صعود، جان‌پناه و فرود به سمت روستای خرو، چشمه آب وجود ندارد. بنابراین بهترین مناطق برای تهیه آب، چشمه قل قلی، انتهای دره زشک، ابتدای باغات روستای خرو می‌باشد.

تنظیم کننده گزارش :
یونس شریعتمداری
۱مرداد ۱۴۰۰

۱۷۷ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.