صعود به قله علم کوه

منطقه اجرا شده :استان مازندران
نام قله:علم کوه
تعداد نفرات:۴ نفر

در تاریخ ۳ تیر ماه ساعت ۳ بامداد تعداد چهار نفر از دوستان هم باشگاهی برنامه یک روزه صعود به قله علم کوه را شروع کردند.

علم‌کوه، کوهی در شمال ایران است که دومین کوه بلند ایران پس از دماوند می باشد. علم‌کوه در جنوب دریای مازندران و در پارهٔ مرکزی رشته‌کوه البرز در منطقهٔ تخت سلیمان جای دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشوری، در شهرستان کلاردشت در استان مازندران قرار گرفته‌است.بیشتر شهرت این کوه به خاطر دیواره‌ای است که در دامنه شمالی آن واقع است و دارای فنّی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره‌نوردی در ایران است.

با توجه به اینکه روز اجرای برنامه پنج شنبه بود و گمان ترافیک مسیر جاده چالوس میرفت ولی خوشبختانه با ترافیک روان جاده مواجه شده ساعت ۷ صبح روز سوم تیر سال ۱۴۰۰ به رودبارک رسیده و با قرار قبلی با آقای فرضی که قرار بود با وسیله پاترول خود زحمت رساندن ما به تنگه گلو که آخرین مسیر ماشین رو و نزدیک به دشت حصارچال است رسیده بعد از استقرار و پوشیدن کفش کوهنوردی و برداشتن کوله سوار ماشین شده و ساعت ۸:۳۰ دقیقه حرکت به سمت تنگ گلو آغاز شد.

لازم به ذکر است که مسیر رسیدن به تنگه گلو از رودبارک ۲۸ کیلومتر و از ونداربن نزدیک ۱۸ کیلومتر خاکی و بسیار دست انداز می باشد.
قرارگاه رودبارک که بسته بود ولی قرارگاه ونداربن که میتوان گفت یکی از قرارگاههای زیبا و بسیار تمیز کوهنوردی میباشد که محلی برای استراحت با اتاقهای بزرگ و تمیز و دارای دوش حمام است و میتواند وسیله نقلیه شخصی کوهنوردان را در پارکینگ بزرگ خود جای دهد.
با طی مسیر نزدیک به ۲۸ کیلومتری ساعت ۹:۵۰ دقیقه صبح در تنگ گلو از ماشین پیاده شده و ساعت ۱۰ استارت برنامه زده شد.

با پیمایش مسیر زیبای تنگه به سمت حصارچال شاهد زیباییهای منطقه بودیم بعد از گذر از رودخانه که یک پل چوبی که از سال پیش باقی مانده بود و هر آن انتظار شکستن آن میرفت به سمت راست مسیر تغییر جهت داده پس از چند متر پیمایش برف چال روی رودخانه به سمت چپ مسیر وارد شدیم.
ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه وارد حصارچال شده پس از خوردن قهوه و گرفتن چند عکس زیبا از منطقه که واقعا جای بسی خوشحالی بود که حصارچال را بدون زباله و تمیز و زیبا ببینیم که واقعا هر ساله در فصل صعود با حجم بسیار زیاد زباله وارد این منطقه شده و در عین ناباوری قادر به جمع آوری وحمل زباله های خود به سمت پایین دست و انداختن در محل سطل زباله های موجود نیستند شاهد هستیم….
ولی این بار منطقه قبل از زمان صعود گروههای کوهنوردی و قبل از نازیبا کردن دشت حصارچال خاطرات زیبای سالهای پیش را دوباره زنده کرد.

ساعت ۱۲ از حصارچال به سمت قله حرکت کردیم .هوا گرم و آفتابی بود منطقه زیبایی چشم گیری داشت و با دیدن قله های لشگرک و منار و ستاره و خرسانها زیبایی مسیر دلنوازتر هم‌میشد.

با رسیدن به مرجی کش شاهد نوازش باد با سرعت تقریبی ۱۵ کیلومتر بودیم.
به علت نخوابیدن در شب گذشته نیم ساعت در مسیر استراحت کرده و بعد از خوردن تنقلات و آب آهسته و پیوسته به مسیر ادامه دادیم.
ساعت ۱۵:۴۰دقیقه روی قله زیبای علم کوه مستقر شدیم

سه نفر از دوستان بار اولی بود که در این ارتفاع قرار میگرفتن و بنده بسیار خرسند از شادمانی و چهره خندان و روحیه شاد و خوشحالشان بودم و در شادی صعودشان شریک و خاطره بسیار زیبایی در کنار دوستان جان و همدل خود رقم زدم.
پس از نیم ساعت استراحت بسیار آهسته و آرام به سمت پایین دست حرکت کردیم و با توجه به قرار قبلی با جناب فرضی درست ساعت ۲۱ پنج شنبه سه تیر ۱۴۰۰ در تنگه گلو کنار پاترول بوده و به سمت رودبارک حرکت کردیم…
ساعت ۲۲:۵۰ دقیقه از پاترول پیاده و باجابه جایی وسائل خود شروع به حرکت به سمت تهران کردیم.

هزینه رفت و برگشت پاترول به تنگه و برگشت هر سرویس مبلغ ۵۰۰ هزار تومان میباشد که جمعا یک میلیون تومان میشود…
با گذر از ترافیک روان جاده ساعت ۲ به تهران رسیده و برنامه یک روزه ما از تهران به علم کوه و برعکس در کمال موفقیت و شادکامی به پایان رسید…

نفرات شرکت کننده از باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند ورودی ۹۹
امیر سعادتی(سرپرست)
مهران جوانی راد
احسان یاوری
امیر دربندی

۱ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.