صعود قله سبلان

صعود قله سبلان

با نام و یاد خدای بزرگ

برنامه اجرا شده سبلان
توسط چندی از اعضا باشگاه اسکی و کوهنوردی دماوند

تاریخ برنامه ۲۶ تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

سبلان سومین قلهٔ بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجستهٔ جهان به‌شمار می‌رود.سبلان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحلهٔ فومرولیو بوده و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است. همچنین برخی کوه سبلان را محل بعثت زرتشت دانسته اند.برخی زرتشتیان سبلان را محل بعثت (زرتشت) می‌دانند. نمونه‌ای از آن در کتاب چنین گفت زرتشت، اثر نیچه، مشاهده می‌شود که به پایین آمدن زرتشت از کوه سبلان اشاره کرده‌است و از این نظر مکانی مقدس و مورد احترام است که حتی در میان بومیان و عشایر منطقه به نام آن قسم یاد می‌شود.

تعداد چهار نفر از دوستان باشگاه دماوند و یک نفر از اعضا باشگاه همت شمیران ساعت ۵ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۶ خرداد از تهران به سمت شابیل توسط وسیله شخصی استارت خورد.

خوشبختانه با توجه به ترافیک کم جاده از سمت سرچم به سمت روستای لاهرود و سپس به سمت شابیل حرکت کردیم..
ساعت ۳ صبح پنج شنبه در پارکینگ شابیل چادرها را برپا کرده تا ساعت ۵:۳۰ دقیقه استراحت کوتاهی کرده سپس با صرف صبحانه مختصر سوار لندرور شده و به سمت حسینیه حرکت کردیم…
قیمت هر سرویس لندرور که حد اکثر ۶ نفر را سوار میکند جمعا ۴۸۰ هزار تومان رفت و همین قیمت برگشت میباشد…
تیم پنج نفره با کوله های سبک بار خود سوار شده و ساعت ۷:۲۰ دقیقه به حسینیه رسیدیم…
ساعت استارت برنامه ۷:۴۵ دقیقه از حسینیه به سمت قله بود….
تیم با توجه به اینکه استراحت کافی نداشته و بیشتر دوستان کارمند بودندو از سر کار مستقیما وارد برنامه شدند سه نفر از دوستان هم بار اولی بودند که در این ارتفاع قرار میگرفتند بنابرین بسیار اهسته و پیوسته به سمت قله مسیر را پیمایش میکردیم…..
ساعت ۱:۳۰ دقیقه کنار دریاچه یخ زده سبلان تیم از زیبایی بی نظیر قله بهره مند شده و با گرفتن چند عکس زیبا به مسیر بازگشت خود ادامه دادیم….

با توجه به شرایط منطقه حدودا ۳۰ درصد مسیر پوشش آنتن دهی دارد….
برف منطقه آب شده و به جز یخچالها در بعضی نقاط برفچالهایی فعلا موجود هست….
آب و هوای منطقه کاملا آفتابی و گاهی شاهد باد با سرعت کمتر از سی کیلومتر بودیم….
ساعت ۵:۴۵ دقیقه به لندرور رسیده و ساعت ۶:۴۵ دقیقه به پارکینگ شابیل رسیده و دوستان با آب تنی در آب گرم معدنی شابیل که نفری ورودی ۲۵ هزار تومان میباشد خستگی مسیر را از تن شسته و با ته بندی مختصری خوراکی به سمت شهرستان آستارا حرکت کرده و شب را کنار ساحل کمپ زدیم….
صبح بعد از جمع کردن کمپ به داخل شهر رفته و با صرف صبحانه به سمت ساحل رفته بعد از استراحت کوچکی به سمت تهران حرکت کردیم….
با توجه به ترافیک جاده و همچنین استراحتهای کوتاه ساعت ۱۲ شب جمعه همه افراد تیم به منزل رسیده و برنامه در کمال موفقیت و شادکامی به نتیجه دلخواه رسید….

لازم دونستم مطلبی در مورد مسیر پیمایش از حسینیه تا قله را متذکر شوم
اول اینکه هر چه از زیبایی منطقه بگویم کم گفتم ولی بخدا حیف است که این منطقه زیبا با جای گذاشتن بطریهای آب و نوشابه و زباله های افرادی که مسیر قله را طی میکنند چنین نازیبا شود چنان که زیر هر سنگ و پاکوبی پر از زباله های ریز و درشت میباشد ….
متاسفانه با نداشتن دستکش و کیسه زباله موفق به جمع کردن زباله های مسیر نشدم ولی حتما در برنامه های بعدی برای این کار تدبیری خواهیم اندیشید…
امیدوارم همه مسئولیت پذیر پا به محیط کوهستان بگذاریم….

اعضا شرکت کننده:

امیر سعادتی (سرپرست)
امیر دربندی
محمد عباسعلیزاده
محبوبه علیمرادی
اکرم سعادتی(همت شمیران)
گزارش از امیر سعادتی

۴۷ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --