صعود به قله علمکوه از مسیر گرده آلمانها

فرهاد از تهران

کل اعضا تیم ۵ نفر  – سه نفر آقا – ۲ نفر خانم

گزارش از حمیدرضا عطایی

روز پنجشنبه ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ حدود ساعت ۱۰ صبح از تهران با ماشین شخصی به سمت شهرستان کلاردشت حرکت کرده حدود ساعت ۲ بعد از ظهر به رودبارک رسیدیم و با توجه به عدم سرویس دهی کمپ فدراسیون بدلیل شیوع بیماری کرونا ماشین را کنار کمپ رودبارک پارک و با پاترول به سمت پناهگاه ونداربن حرکت کردیم و شب را در کمپ مجهز ونداربن به سر بدریم و دو عضو دیگر تیم شب به ما ملحق شدن که یک خانم از کرمان همراه با دوستی از تهران بودن و بارها را بعد از وزن کشی به قاطرها برای حمل دادیم. صبح حدود ساعت ۸ به سمت کمپ سرچال حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۳/۳۰ به سرچال رسیدیم و بارها را از قاطرچی ها گرفتیم. البته بعضی از دوستان بارها را دوباره به قاطرچی ها دادن تا مقداری از مسیر را دوباره حمل کنند ما هم که از رفتار بد یک قاطرچی با کوهنوردان ناراحت شده بودیم کوله خود را گرفتیم و به راه خود ادامه دادیم. با بار سنگین بعد از ۴ ساعت به علم چال رسیدیم و چادر را برپا کردیم. برای تهیه آب و شناسایی مسیر به سمت برفچالهای دویاره حرکت کردیم و تقریبا به منطقه آشنا شدیم ما که قرار بود با اضافه شده استاد حسن جواهر پور که در روز گذشته یک تیم ۱۲ نفره را به گرده برده بودن صعود را انجام دهیم اما متاسفانه بدلیل کندی تیم و وجود تیم های دیگر روی مسیر تیم استاد با تاخیر یکروزه به ما رسیدند و ما صعود را در روز یکشنبه ۵ صبح شروع کردیم. با پیمایش حدود ۱٫۵ ساعت به اولین دست به سنگ و رکاب رسیدیم که استاد جواهر پور به صورت سرطناب و ثابت گذاری بعضی مسیرها بودند و بقیه اعضا در حمایت طناب صعود انجام می داددن و بنده حمید رضا عطایی بعنوان نفر آخر طناب و ابزارها و مسیر قبلی را جمع می کردم. کار با سرعت خوبی پیش می رفت تا اینکه در یکی از طولها دوستی که بعد از استاد جواهرپور حرکت می کردند مقداری سنگ کوچک از مسیر که بصورت دهلیز بود به پایین ریخت و من با جمع کردن کارگاه قبلی و انتقال خود حمایت اعضای تیم حدود ۵ متر از دهلیز دور شدیم بعد از چند دقیقه که هنوز نفر دوم در حال صعود بود با صدای سنگ و دو نفر دیگر راضیه احمدی و مژگان به سمت دیوار خودمان را چسباندیم که متاسفانه سنگ بسیار بزرگ به کتف و بازوی من برخورد کرد و من از همان ناحیه آسیب شدیدی دیدم. متوجه شدیم بعد از برخورد سنگ به من سنگ به قسمت پایانی طناب برخورد داشته و از دوقسمت طناب آسیب جدی دیده از یک نقطه حدود ۹۰ درصد و از یک نقطه حدود ۵۰ درصد خوشبختانه آسیب دیدگی در قسمت پایانی و حدود ۶ متر آخر طناب بود و من مجبور شدم اینبار به صورت نفر بعدی صعود کنم و فقط در طولهای که مسیر شیب عرضی زیاد داشت یا از ابزار خاصی استفاده می شد به صورت نفر آخر حرکت کنم چون آسیب دیدگی با درد و عدم کنترل کافی روی دست راست همراه بود که با استفاده از اسپری بی حس کننده تقریبا مقداری درد کم شد و این موضوع که نفرات آخر قادر به رساندن بموقع طناب نبودن باعث کند شدن تیم شد و در ساعت ۱۶:۳۰ به بالای گرده رسیدیم و با پیمایش به سمت قله از روی قله عبور کردیم و حتی زمان برای عکاسی روی قله نگذاشتیم و به سمت سیاه سنگ حرکت کردیم اما متاسفانه بدلیل دیر شدن صعود مجبور شدیم به سمت جانپناه سیاه سنگ حرکت کنیم و شب را در جانپناه که داخل آن برف جمع شده بود بگذرانیم. خوشبختانه پتوی نجات به اندازه کافی داشتیم و شب سردی را پشت سر گذاشتیم . صبح ساعت ۹ صبح به سمت علمچال حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۴ به علمچال رسیدیم و بعد از از استراحت و جمع کردن چادرها همراه یک نفر از تیم قبلی که با استاد صعود داشتن با کوله کشی سنگین به سمت سرچال حرکت کردیم و ساعت ۲۱:۳۰ به سرچال رسیدیم و شب را در پناهگاه سرچال گذراندیم و بعد از چند شب خواب نسبتا راحتی داشتیم . صبح با هماهنگی های لازم با قاطر چی ها و با کوله های نسبتا سبک به سمت ونداربن یک کوهپیمایی سبک و دلنشین با محیطی زیبا و مه آلود داشتیم و در طول مسیر به عکاسی پرداختیم و از صعود لذت زیادی بردیم و به ونداربن رسیدیم و با صرف غذا و استحمام بعضی از اعضا منتظر بارها شدیم و با دو ماشین حرکت کردیم و حدود ساعت ۱۹ به رودبارک رسیدیم اما متاسفانه یکی از ماشینها که این چند روز کنار کمپ فدراسیون رودبارک بود باطری خالی کرده بود و حدود ی۱٫۵ ساعت برای باطری به باطری کردن وقت گذاشتیم که یکبار دوستان محلی زحمت کشیدن و یکبار دوستان استاد جواهد پور و زمان برگشت با جاده شلوغ و مه آلود تا نزدیک تهران درگیر بودیم و در نهایت ساعت ۲:۳۰ شب به منزل رسیدیم

وضعیت هوا : تقریبا گزارش هواشناسی درست بود و باد روی گرده بین ۱۵ تا ۴۰ کیلومتر بود ولی هوای بسیار سرد بود روی گرده با کاپشن پر و کاپشن گرتکس بصورت همزمان در حال صعود بودیم

هزینه برنامه : ماشین شخصی  – پاترول ۱۰۰ هزار تومان – قاطر تا سرچال ۱۵۰ هزارتومان- قاطر از سرچال تا وسط راه علمچال در صورت استفاده ۳۰۰ هزار تومان  – اقامت در کمپ سرچال ۳۲ هزار تومان – غذا ۳۰۰ هزار تومان

وضعیت انتن دهی موبایل در طول مسیر : کمپها بصورت کامل (اینترنت ای )روی گرده و قله تقریبا آنتن دهی به سختی – جانپناه سیاه سنگ آنتهی دهی دارد ولی علم چال عدم آنتن دهی

آب آشامیدنی : تا سرچال بصورت زیاد چشمه وجود دارد از سرچال به علمچال یک نقطه – داخل علمچال با فاصله نیم ساعت تا چشمه ها – از علمچال تا قله آب وجود ندارد

همچنین در طول مسیر از اعضای باشگاه اساتید و دوستانی در حال فعالیت بودند مثل استاد علینژاد –  حجت خدایی – سجاد امیینان

۲۳ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.