گزارش برنامه پیمایش چکادگذر(خط الراس) ریزان به ساکا

گزارش برنامه کوهنوردی پیمایش چکادگذر(خط الراس) ریزان به ساکا
در آدینه روز ششم تیر ماه ۱۳۹۹ از سوی کارگروه کوهپیمای باشگاه دماوند برنامه پیمایش خط الراس ریزان به ساکا دریک روز به اجراء در آمد
این برنامه در ساعت ۶ صبح با حضور ۵ نفر در راه منتهی به منطقه گرچال (دشت هویج) شروع شد
گرچال دشت بزرگی است بین چند کوه مرتفع از جمله پرسون ..سر سیاه غار .. ریزان ..آتشکوه ..ساکا … در رشته کوه البرز مرکزی در لواسانات کوچک از بخش روستای اَفجه
درسالهای دور دراین دشت روستائیان هویج می کاشتند به همین دلیل به دشت هویج مشهور است و اکنون نهالهای گیلاس کاشته اند

گروه ما بعداز برداشت آب از چشمه که در غرب این محل وجود دارد صعود خودرا شروع کرد.

قلّه ریزان در شمال غربی این دشت قراردارد ..برای صعود سه راه میتوان انتخاب کرد :
۱- مسیر غربی بالای چشمه
۲- مسیر میانی یال کمی شمالی تر( راه انتخابی ما )
۳- راه شمالی که از گردنه افجه به دشت لار مشرف است که در زمانهای قدیم روستائیان از این راه به دشت لار میرفتند
گروه بعداز طی راه پُر پیچ خم در ساعت ۱۰ صبح روی قلّه ۳۵۷۵ متر ریزان رسید. بعداز استراحت کوتاه و عکس یادگاری راهی قلّه دوّم شدیم و
در ساعت ۱۱:۴۰ دقیقه روی چکاد سیاه لت به ارتفاع ۳۴۸۰ متر رسیدیم. راه این قلّه دشوار و احتیاج به آشنایی با تکنیک های سنگ نوردی دارد
بعداز اُفت خیز و فرود در گردنه آتش کوه استراحتی کردیم . و باکسب انرژی وارد مسیر سنگی دشوار شدیم و با هدایت خوب سرپرست برنامه در ساعت ۱۳:۱۰ به سومیّن قلّه ۳۷۱۴ متر آتشکوه رسیدیم ..
گروهی دراین کوه بودند که از راه معمولی دشت سیبستون و آبشار اَفجه آمده بودند .
ما بلافاصله بعداز عکس راهی قلّه بعدی شدیم و بعداز طی مسیر و فرود در ساعت ۱۴:۲۰ به گردنه ساکا رسیدیم و با صعود دوباره در ساعت ۱۴:۴۵ بر روی قلّه ساکا به ارتفاع ۳۳۱۵ ایستادیم و بعداز استراحت وعکس در ساعت ۱۵:۲۰ بعداز صعود به چهار قلّه در یک روز بطرف پائین بازگشتیم .
در ساعت ۱۷ به دشت سیبستون یا باغ گردو رسیدیم و بعد از پشت سرگداشتن گرچال در ساعت ۱۸ یا ۶ بعداز ظهر به محل پارک ماشین رسیدیم و با پشت سرگذاشتن یک روز خاطره انگیز وخوب برنامه پایان یافت.
شرکت کنندگان در برنامه :
آقای علی گنجی ( سرپرست)
آقای سیامک شایان پور
آقای میلاد خشتکار
آقای رضانجار زادگان
آقای ایوب ثروت ( گزارش نویس)

۴ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.