گزارش برنامه پیمایش و پاکسازی غار بگلیجه

گزارش برنامه پیمایش و پاکسازی غار بگلیجه

گزارش برنامه پیمایش و پاکسازی غار بگلیجه ۹
نام(های) غار : بگلیجه ، قوقلیجه
تعداد دهانه غار : دو دهانه
نزدیکترین شهر : همدان
نزدیکترین روستا : دینگیله کهریز
طول غار : ۱۰۰ متر
عمق غار : ۳۰ متر
توضیحاتی درباره نوع غار :
غار بگلیجه یکی از غارهای طبیعی استان همدان است که در ۲۳ کیلومتری شهر همدان ودر ۷ کیلومتری روستای دینگله کهریز در دامنه جنوبی کوه قزل قیه واقع شده است.
گزارش برنامه:
روز پنجشنبه در تاریخ ۲۹ شهریور با دوستگاه خودرو سواری به سمت شهر قهاوند حرکت کردیم حدود ساعت ۹ شب به شهر قهاوند رسیده و با کمک دوستان کمپ برای شب مانی برپا شد و دوستان تا آخرشب به صحبت درباره غارهای مختلف ایران پرداختند.
ساعت ۶ صبح همگی بیدار شدیم و مشغول جمع کردن کمپ و خوردن صبحانه مفصلی که جناب بهرامی و شریفی زحمت تهیه آنرا کشیدند، شدیم و سپس همگی به سمت دهانه غار حرکت کردیم.
حدود ساعت ۸ صبح بعد از گذشتن از روستای دینگله کهریز و عبور از معدن سنگ به دهانه غار رسیدیم. دهانه غار از دور خودنمایی می کرد، جاده خاکی با رسیدن به دهانه غار به اتمام می رسید. دوستان بعد از آماده شدن و پوشییدن ست غارنوردی آماده ورود به غار شدند.
سرپرست برنامه با توجه به سایش یکی از بازوهای کارگاه دهانه غار، به اصلاح کارگاه پرداخت و با کوبیدن یک‌رول جدید شروع به طناب ریزی تا انتهای چاه نمود. سپس آقای کنعانی برای پیمایش و بررسی ادامه مسیر و بعد از آن تمامی نفرات به ترتیب داخل غار شدند. در لابلای تزئینات غار پر بود از لانه های کبوتران چاهی و تخم و جوجه های کوچک کبوتران. این چاه غار یکی از زیباترین چاه های ایران به حساب می آید ، که تزئینات بسیاری از ورودی غار تا انتهای آن مشاهده می گردد. آخرین‌نفر در حدود ساعت ۹:۳۰ به انتهای چاه رسید .
متاسفانه در انتهای غار وسایل و آشغالهای بسیاری وجود داشت و از همه بدتر به دلیل سوازندن تایر ماشین در این غار ، بسیاریی از تزیینات غار که میلیون ها سال تشکیل آنها به طول انجامیده ، دوده گرفته و از بین رفته بود.
با وارد شدن از یک‌دهلیز تنگ و فرودی حدود ۶ متر همگی وارد تالار اول شدیم تالار خفاش که بسیار زیبا بود تنها تالاری بود که از دود آتش در امان مانده بود، بسیاری از تزیئنات غار هنوز زنده بودند. اکثر تالارهای پایین غار به یکدیگر راه داشته و تو درتو بودند. انتهای غار حوضچه کوچکی بود که همگی آنجا استراحت کردیم و چند عکس یادگاری گرفتیم وسپس همه افراد کمک کرده و زباله های موجود در غار را با کمک یکدیگر از غار خارج کردیم، درنهایت ساعت ۱۳:۳۰ تمامی نفرات ازغار خارج شده و با صرف نهار در شهر همدان برنامه به پایان رسید.
نفرات شرکت کننده :

حسین شاهینی (سرپرست)
شهرام شریفی
وحید بهرامی
داوود شاهین‌ارا
حمید کنعانی
حامد محبی
لعیا شاهینی
گزارش : حامد محبی

۲۷ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

-- بارگیری کد امنیتی --