پیمایش غار دودزا ( ۱۷ بهمن ۱۳۹۹)

ه نام خالق زیباییها
گزارش برنامه پیمایش غار دودزا ( ۱۷ بهمن ۱۳۹۹)
غاردودزا در جاده همدان و در ۳۵ کیلومتری شهرستان خدابنده مشرف به روستای زرین رود از توابع بخش بزینه رود و میان روستاهای داش بلاغ و آق بلاق و در طول محور غارهای علیصدر و کتله‌خور قرار دارد.
این غار در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ خورشیدی بعد از وقوع یک زلزله که در منطقه روی داد توسط مردم روستا شناسایی و به کارشناسان گزارش گردید.
دمای این غار حدود ۱۲ درجه بوده و بخار آبی که از دهانه آن متصاعد می شود موجب این نامگذاری شده است در روزهای سرد و هنگام قرار گرفتن در مقابل دهانه غار، نسیم گرمی را احساس خواهید کرد که نشان از دمای بالای این غار دارد.
ارتفاع دهانه غار ۲۰۱۱ متر از سطح دریا ، طول آن ۴۰۶ و عمق آن ۱۵۴ متر است.

برنامه ساعت ۴:۳۰ صبح روز جمعه از میدان آزادی آغاز شد و همه اعضای تیم متشکل از ۸ نفر با دو دستگاه خودرو سواری به سمت غار دوزا حرکت کردیم. هوا از صبح بارانی بود، جهت صرف صبحانه توقفی در شهر قیدار داشتیم. حدود ساعت ۱۱به منطقه رسیدیم ، از شدت بارش کاسته شده بود ، بلافاصله آماده شدیم و به سمت دهانه غار که حدود ۱۵ دقیقه از محل پارک ماشین ها فاصله داشت حرکت کردیم، دمای داخل غار به نسبت دمای محیط بیرون به شدت گرم بود. بیشتر مسیر داخل غار به صورت سنگ و گلی بود و با شیب تندی به سمت پایین می رفت، اغلب مسیررا دست به سنگ طی کردیم، چند چاه کوچک در مسیر پیمایش قرار داشت که تقریبا همه آنها مشکل رول کوبی داشت و طنابریزی با سایش همراه بود. پس از حدود ۳ ساعت پیمایش به بالای دریاچه انتهای غار رسیدیم. آب دریاچه به نسبت سالهای گذشته، حدود ۱۰ متر بالاتر بود و تا نزدیکی سقف تالار بالا آمده بود ، برای پیمایش دریاچه قایقی را درنظر گرفته بودیم، ولی با توجه به بالا آمدن سطح آب، امکان گذر از قسمت ابتدایی دریاچه، میسر نشد. پس از استراحت و گرفتن عسکهای یادگاری در کنار دریاچه، به سمت دهانه غار حرکت کردیم، سخت ترین قسمت ، عبور از چاه محسن بود که با توجه به تنگ بودن دهانه، صعود از آن کمی مشکل بود.

بالاخره در ساعت ۹ شب به دهانه رسیدیم، هوای بیرون به شدت بارانی بود و باد شدیدی می وزید، بلافاصله خود را به ماشین ها رساندیم و پس از تعویض لباسها ، راهی تهران شدیم.
همراهان برنامه :

۳۰ دیدگاه

-- بارگیری کد امنیتی --

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.